Με επιτυχία διεξήχθη τη Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου, 1η Διαδικτυακή Συνάντηση των Μελών του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου με θέμα «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους», το οποίο ίδρυσε και συντονίζει η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας και στο οποίο συμμετέχουν 215 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από ολόκληρη την Ελλάδα και την Ομογένεια, καθώς και δεκάδες φορείς από την Ελλάδα αλλά και την Κύπρο, όπως Υπουργεία, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Πανεπιστήμια, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ), Μουσεία κ.α., που συγκροτούν την Παιδαγωγική Ομάδα του Δικτύου.

Το ανωτέρω Δίκτυο αποσκοπεί στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των σχολικών μονάδων, με υπηρεσίες, φορείς και συλλόγους που ευαισθητοποιούνται ιδιαιτέρως σε περιβαλλοντικά και πολιτιστικά ζητήματα, ώστε να υλοποιηθούν κοινές δράσεις με βιωματικό, δημιουργικό και ελκυστικό για τα παιδιά χαρακτήρα, μέσω των οποίων οι μαθητές/τριες θα μελετήσουν και θα γνωρίσουν περιβαλλοντικές και πολιτιστικές ιδιαιτερότητες της περιοχής τους, ώστε να είναι σε θέση με τη σειρά τους να προβάλλουν και  να αναδείξουν ευρύτερα ως «πρεσβευτές», τον δήμο ή την κοινότητά τους, με πολλαπλά οφέλη για τον κάθε τόπο, όπως η τουριστική προβολή του, αλλά και για τα ίδια τα παιδιά, μέσω των παιδαγωγικών στόχων που τίθενται.

Της 1ης διαδικτυακής συνάντησης των Μελών του Δικτύου, προηγήθηκε διαδικτυακή συνάντηση των Μελών της Συντονιστικής Επιτροπής, η οποία απαρτίζεται από  την Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, κ. Καραγιώργου Αικατερίνη, ως Πρόεδρο, τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής, κ. Παπαχρήστος Κωνσταντίνος, ως Αντιπρόεδρος, -εκπροσωπούμενος από την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κ. Ραϊσάκη Ειρήνη και την Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων κ. Μπιρμπίλη-,  την Προϊσταμένη του Τμήματος  Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας, ΔΑΜΕΕΠ του Υπουργείου Πολιτισμού, κ. Κατσελάκη Ανδρομάχη, ως Γραμματέα, τον Περιφερειακό Σύμβουλο Λάρισας, κ. Σίμο Βασίλειο, ως Ταμία, τον Γραμματέα της Ι. Μητρόπολης Λαρίσης και Τυρνάβου, π. Στέφανο Γιάνναρο, ως Μέλος, την Σύμβουλο Εκπαίδευσης ΠΕ60 Καρδίτσας, κ. Κωτσιοπούλου Δήμητρα, ως Μέλος, τον  Αντιδήμαρχο Παιδείας και Άθλησης του Δήμου Λαρισαίων κ. Γερογιώκα Ηρακλή, ως Μέλος, την Διευθύντρια του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, κ. Κανταρτζή Ευαγγελία, ως Μέλος, το Μέλος ΕΕΠ του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Παπαπαναγιώτου Ξανθούλα, ως Μέλος ΕΕΠ, καθώς και τον Εκπρόσωπο, τον οποίο θα ορίσει το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Χαιρετίζοντας τη συνάντηση των Μελών της Συντονιστικής Επιτροπής,  η κ. Καραγιώργου, αναφέρθηκε στον παιδαγωγικό αντίκτυπο των στόχων του Δικτύου, καθώς και στις δράσεις που περιλαμβάνει, ευχαριστώντας θερμά τα μέλη της Επιτροπής για την ανταπόκριση στο κάλεσμα για κοινή δράση και  συνεργασία, τονίζοντας ιδιαίτερα τον πολύτιμο ρόλο που καλείται κάθε μέλος να διαδραματίσει, συμβάλλοντας από την ιδιαίτερη σκοπιά του, ώστε να ενισχυθούν με χρήσιμα εφόδια, οι σχολικές μονάδες που συμμετέχουν με τις ιδιαίτερες δράσεις τους. Εξέφρασε, επίσης, την αισιοδοξία της ότι θα συνεχιστεί η συνεργασία και ότι θα επιτύχει το Δίκτυο τους στόχους του. Ακολούθως, το σύνολο των συμμετεχόντων/ουσών στην Επιτροπή κατέθεσε εμπεριστατωμένες απόψεις για τους σκοπούς και τα επιμέρους ζητήματα που αφορούν το Δίκτυο και εξέφρασε την επιθυμία συνέχισης της συνεργασίας με στόχο την επιτυχή πορεία του Δικτύου.

Αντίστοιχα, κατά την 1η Διαδικτυακή Συνάντηση των Μελών του Δικτύου, η Διευθύντρια Π. Ε. Λάρισας και Πρόεδρος του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους», κηρύσσοντας την έναρξη καλωσόρισε τους εκπροσώπους των αρχών για την τιμητική παρουσία, τους εκλεκτούς εισηγητές της Ημερίδας και το σύνολο των Μελών του Δικτύου, ευχαριστώντας θερμά για την θετική ανταπόκριση στο κάλεσμα συμμετοχής σε μια συνεργασία,  η οποίο θα επιφέρει δημιουργικές σχολικές δράσεις και παιδαγωγικά αποτελέσματα, αναφέροντας μεταξύ άλλων τα εξής: «Αποτελεί για εμάς, ιδιαίτερη ευθύνη, αλλά και πρόκληση, η ίδρυση και ο συντονισμός ενός Θεματικού Δικτύου, το οποίο θα μας φέρει σε επικοινωνία και συνεργασία με φορείς και σχολικές μονάδες όλης της Ελλάδας, αλλά και της ελληνικής Ομογένειας και της Κύπρου, σε κοινούς παιδαγωγικούς στόχους που στον πυρήνα τους βρίσκεται η ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με την ιστορία του τόπου τους, η προβολή και η ανάδειξή τους μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς, η ενίσχυση της πολιτισμικής τους ταυτότητας παράλληλα με την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής τους συνείδησης και την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής τους  ικανότητας. Ο ίδιος ο τίτλος του Δικτύου μας, άλλωστε, παραπέμπει τόσο στην σύνδεση των μαθητών και των μαθητριών μας με τον τοπικό τους πολιτισμό, την ιστορία, τις ιδιαιτερότητες του τοπικού οικοσυστήματος και φυσικού περιβάλλοντος, τη θρησκευτική παράδοση και τη λαογραφία, όσο και στην εξωστρέφεια και στο οικουμενικό άνοιγμα, καθώς οι εμπειρίες που θα αποκτηθούν από τις σχολικές δράσεις και τη διαθεματική προσέγγιση, θα υπερβούν τα τοπικά όρια της κάθε σχολικής μονάδας. Με μια φράση πράγματι να καταστούν οι μαθητές και οι μαθήτριές μας των 215 σχολικών κοινοτήτων – μελών «πρεσβευτές του τόπου τους» -μια ιδιότητα που θα τους συνοδεύει και μετά τη σχολική ζωή τους.…».

Στη συνάντηση απέστειλε τον παρακάτω χαιρετισμό η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, κ. Μακρή Ζέττα:  «Καλησπέρα και σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να χαιρετήσω την πρώτη επιμορφωτική διαδικτυακή συνάντηση των εκπαιδευτικών των Σχολικών Μονάδων-μελών του Δικτύου “Τα παιδιά Πρεσβευτές του Τόπου τους”  που διοργανώνει η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας. Επιβραβεύω και ενθαρρύνω την διαρκή προσπάθειά σας για εξέλιξη, αναβάθμιση και επικαιροποίηση γνώσεων, εκπαιδευτικών μοντέλων και παιδαγωγικών πρακτικών, σύμφωνα με τις παγκόσμιες τάσεις. Είναι μεγάλη η χαρά και η ικανοποίηση να χαιρετίζω επιμορφωτικές πρωτοβουλίες,  που θέτουν στο επίκεντρο την αειφορική προοπτική, όπως κάνει πράξη το Διεθνές Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Πολιτιστικών Θεμάτων. Για την επίτευξη και προώθηση της Αειφορίας, είναι αναγκαία και απαραίτητη η συμβολή της εκπαίδευσης, από τα πρώτα, κιόλας, σχολικά χρόνια, μέσω της ανάπτυξης παιδαγωγικής μεθοδολογίας, που διευκολύνει την ένταξη της εκπαίδευσης για την Βιώσιμη Ανάπτυξη στα σχολεία και τη σχετική επιμόρφωση εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Γιατί είναι μια ουσιαστική επένδυση, η εκπαίδευση μαθητριών και μαθητών, παιδιών και εφήβων, εκπαιδευτικών, γονέων, οικογενειών, κοινωνίας στις αξίες της αειφορίας. Είναι βασική μας μέριμνα, να βεβαιωθούμε, ότι τα παιδιά μας θα έχουν όλα τα κατάλληλα εφόδια, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον και θα είναι ενεργοί πολίτες του κόσμου αυτού. Με ενσυναίσθηση, κριτική σκέψη, περιβαλλοντική συνείδηση, αγάπη για τον τόπο, την ιστορία  και τις παραδόσεις, σεβασμό στον εαυτό τους, στον συνάνθρωπο, στη ζωή.

Η παρουσία σας, αγαπητές και αγαπητοί εκπαιδευτικοί, είναι η έμπρακτη απόδειξη της δικής σας προσέγγισης και θεώρησης στην ουσία της Αειφορίας. Είναι το νόημα, που δίνετε στην καθημερινή σας επαφή με τα παιδιά, είναι η συνέχεια μιας σχέσης ζωής, που ξεκινά από το σχολείο, πορεύεται μέσα στην κοινωνία και οδεύει προς το μέλλον. Υιοθετούμε τον όρο “εκπαίδευση για ένα βιώσιμο μέλλον” για να προβάλλουμε την ανάγκη η εκπαίδευση να οδηγεί σε κοινωνικό μετασχηματισμό και αλλαγή τρόπου ζωής, ώστε να προσεγγίζεται το φυσικό – κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον με βιώσιμη προοπτική και η κατάλληλη εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες είναι το προαπαιτούμενο για την επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης.

Σας ευχαριστώ πολύ για τις ευκαιρίες που δημιουργείτε για τα παιδιά μας.  Με αυτή σας τη συνέργεια ανεβάζετε ακόμα πιο ψηλά τον πήχη στη συνεργατικότητα, την αλληλεπίδραση, τη διάδραση, την εξωστρέφεια των σχολικών μονάδων. Σας εύχομαι καλή συνέχεια στις εργασίες της ημερίδας και καλή δύναμη στο έργο σας».

Χαιρετισμό επίσης έστειλε, ο Υφυπουργός Τουρισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Κουμής Κώστας, ο οποίος εξέφρασε την ευαρέσκειά του για τη συμμετοχή
του Υφυπουργείου Τουρισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο οποίος εξέφρασε την ευαρέσκειά του για τη συμμετοχή του Υφυπουργείου του σε ένα Διεθνές Δίκτυο σχολικών μονάδων και φορέων, το οποίο μέσω της συνεργασίας, των επιμορφωτικών σεμιναρίων και της ευρύτερης προβολής των δράσεων θα λειτουργήσει υποστηρικτικά ενισχύσει τη συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου, στον τομέα της Παιδείας, αλλά και του τουρισμού.

Την Ημερίδα τίμησε με την παρουσία του, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, κ. Κουρέτας Δημήτριος, ο οποίος κατά τον χαιρετισμό του, επαίνεσε την πρωτοβουλία ίδρυσης ενός δικτύου σχολείων το οποίο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, έχει ιδιαίτερη αξία καθώς σε αυτό η  παρουσία ενός νέου συμμετέχει στην ταυτότητα ενός τόπου, εκφράζοντας παράλληλα την αμέριστη συμπαράσταση της Περιφέρειας Θεσσαλίας στις προσπάθειες που γίνονται στην κατεύθυνση αυτή.

Τιμητικό χαιρετισμό απηύθυνε,  επίσης, ο Δήμαρχος Λαρισαίων, κ. Μαμάκος Αθανάσιος, ο οποίος συνεχάρη τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και τα Μέλη του Δικτύου, δηλώνοντας τη συμπαράσταση της δημοτικής αρχής σε θέματα που αφορούν τη νεότητα και το μαθητικό δυναμικό, ευχόμενος καλή επιτυχία στις εργασίες του Δικτύου.

Την εκδήλωση χαιρέτισε ακόμη ο π. Στέφανος Γιάνναρος, ως εκπρόσωπος του Σεβ. Μητροπολίτη Λαρίσης και Τυρνάβου, μεταφέροντας τις ευλογίες του για την επίτευξη των στόχων του Δικτύου και τη διάθεση της Ι. Μητροπόλεως να συνδράμει με κάθε μέσο σε ότι αφορά την αγωγή των παιδιών και τη σύνδεσή τους με την τοπική και θρησκευτική ιστορία και παράδοση.

Προσκεκλημένος εισηγητής της Ημερίδας, ήταν ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΕΚΠΑ, κ. Δημόπουλος Γεώργιος, ο οποίος εστίασε στην πολλαπλά ευεργετική επίδραση, που επιφέρει η βιωματική επαφή των παιδιών με τους παραδοσιακούς χορούς, και τη δυνατότητα διαθεματικής αξιοποίησης αυτών, στο σύνολο σχεδόν των μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος.

Ακολούθως, η κ. Ντάνα Ειρήνη, ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού της Δ.Π.Ε. Λάρισας  παρουσίασε τα μέλη και τους στόχους του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου με τίτλο «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους», καθώς και βασικές πτυχές των δράσεων που θα ακολουθήσουν.

Από το Υφυπουργείο Τουρισμού Κύπρου – Γραφείο Αθήνας, η Λειτουργός Μάρκετινγκ & Πωλήσεων, κ. Χατζηκωστή Ιωάννα και η Τουριστική Λειτουργός κ. Κωνσταντίνου Σκεύη, παρουσίασαν το θέμα: «Νεαροί Πρεσβευτές Τουρισμού, του Υφυπουργείου Τουρισμού Κύπρου που εφαρμόζεται στην ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου».

Εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού, η Προϊσταμένη του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας, ΔΑΜΕΕΠ, κ. Κατσελάκη Ανδρομάχη, κατά την εισήγησή της με θέμα: «Οι Δράσεις του τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων  και Επικοινωνίας, Υπουργείο Πολιτισμού».

Επίσης, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η κ. Φτίκα Ζωή, Επιθεωρήτρια Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, παρουσίασε το θέμα: «Περιβάλλον, τοπικά προϊόντα , παράδοση και Αρχαιολογία».

Στη συνέχεια ακολούθησαν οι εξής εισηγήσεις:

  • κ. Καλοκαιρινού Φανή, Επιστημονική Υπεύθυνη Λαογραφικού Ιστορικού Μουσείου Λάρισας, με θέμα: «Το Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας Φορέας Πολιτισμών και Εκπαίδευσης».
  • κ. Ζαμπάλου Στέλλα – κ. Ντάνης Α., ΚΕΠΕΑ Μουζακίου, με θέμα: «Μνημεία της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας».
  • κ. Φανιουδάκη Έλενα, μέλος Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΕΠΕΑ Αρχανών-Ρούβα-Γουβών, με θέμα: «Δίκτυο, Τουρισμός και Περιβάλλον του ΚΕΠΕΑ Αρχανών».
  • κ. Χρηστάκη Αγγελική, Γυμνάσιο Παλαίκαστρου της Δ.Δ.Ε. Λασιθίου, με θέμα: «Γνωριμία, μελέτη και παρουσίαση Αρχαιολογικών χώρων, Αρχαιολογικών ευρημάτων, Μνημείων, Υδροβιότοπου της περιοχής μας».
  • κ. Μπίστη Μαρία, Εκπαιδευτικός ΠΕ06, Υποδιευθύντρια 3ου Δημοτικού Σχολείου Λαυρίου της Δ.Π.Ε. Ανατολικής Αττικής, με θέμα: «Η πόλη του Λαυρίου».
  • κ. Πέτρου Κωνσταντίνος, Διευθυντής του 20ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας της Δ.Π.Ε. Λάρισας, με θέμα: «Αλευρόμυλος κτισμένος το 1889 – ΜΥΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΑ».

Την εκδήλωση συντόνισε η κ. Λιάρου Ελένη, ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού της Δ.Π.Ε. Λάρισας. Κλείνοντας την Ημερίδα, η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, κ. Καραγιώργου Αικατερίνη, ευχαρίστησε όλες και όλους για τη συμμετοχή τους και αναφέρθηκε σε επόμενες δράσεις που θα ακολουθήσουν.