Συμβούλους (τεχνικούς, νομικούς) που θα βοηθήσουν τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (π.χ. η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών) στην ωρίμανση της δημοπράτησης των έργων αποκατάστασης σε περιοχές της Θεσσαλίας (Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα) αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας (όπως για παράδειγμα Εύβοια, Φθιώτιδα) αναζητά το αρμόδιο υπουργείο, βάζοντας μάλιστα ως ορόσημο για την υποβολή προσφορών την 19η Ιανουαρίου, δηλαδή σε λίγες μόλις ημέρες.

Επί της ουσίας οι σύμβουλοι θα υποβοηθήσουν την ειδική υπηρεσία στη σύνταξη των τευχών Τεχνικής Περιγραφής των προς εκτέλεση εργασιών, των χρονοδιαγραμμάτων εκτέλεσης, των προϋπολογισμών δημοπράτησης και σε ότι άλλο απαιτείται, όπως π.χ. ο συντονισμός, η ιεράρχηση και η προτεραιοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων με στόχο την ωρίμανση των διαδικασιών για την δημοπράτηση των έργων.

Πρόκειται για κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών σε περιοχές που κηρύχθηκαν ή παρέμειναν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων που έλαβαν χώρα στις 4 έως και 7 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία «Daniel») και στις 25 με 28 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία «Elias»).

Τα έργα αποκατάστασης θα αφορούν στις Περιφερειακές Ενότητας Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας. Με διαφορετικές αποφάσεις, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινεί ίδια διαδικασία και για την αποκατάσταση ζημιών από τις θεομηνίες σε Εύβοια και Φθιώτιδα.

Πρόσφατα το insider.gr είχε αναφερθεί στις μεγάλες παρεμβάσεις που απαιτούνται στη Θεσσαλία, όσον αφορά στις υποδομές που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σχεδόν 1,2 δισ. ευρώ, που προέκυψαν από την καταστροφική κακοκαιρία Daniel το 2023 (και όχι μόνο αυτήν), καθώς μόνο τα έργα αποκατάστασης οδικού δικτύου προσεγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ.

Εξ όσων είχαν γίνει γνωστά από πέρυσι το φθινόπωρο κιόλας, το υπουργείο Υποδομών αναμένονταν να προχωρήσει σε ανάθεση των έργων για την αποκατάσταση των κατεστραμμένων υποδομών της Θεσσαλίας, ύψους 600 εκατ. ευρώ.

Τα πρώτα έργα αποκατάστασης αναμένονταν να υλοποιηθούν από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, δηλαδή τις ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat - ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και MEΤΚΑ (όμιλος Mytilineος), σε ξεχωριστές περιοχές ο κάθε ένας, ενώ δεν είχε γίνει σαφές αν, λόγω μεγέθους ή και του κατ’ επείγοντος της διαδικασίας, θα έδιναν το παρών και εταιρείες χαμηλότερης τάξης (π.χ. έκτης), προς τις οποίες επίσης θα μπορούσε το υπουργείο να απευθύνει πρόσκληση.

Βέβαια, από το υπουργείο αρχικά πήγαζε η πρόθεση να δώσουν όλοι το παρών στο «παιχνίδι», αναλόγως βέβαια δυνατοτήτων και επάρκειας. Πάντως, έκτοτε δεν υπήρχε κάποια σχετική ενημέρωση ή επίσημη πληροφόρηση για τις διαδικασίες του διαγωνισμού ή της ανάθεσης.

Υπενθυμίζεται ότι η αποκατάσταση των ζημιών αποφασίστηκε ότι θα γίνει με fast track διαδικασίες, σύμφωνα και με τη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στην Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Η τροπολογία προβλέπει ότι στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας και απαιτείται η κατεπείγουσα εκτέλεση των έργων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την αποκατάσταση των υποδομών τους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να αναλαμβάνει, μέσω των υπηρεσιών και των εποπτευομένων φορέων του, τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των υποδομών ακόμη και όταν δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές του.

Eπίσης, παρέχεται η εξουσιοδότηση για την εξειδίκευση με υπουργικές αποφάσεις των προς εκτέλεση έργων που είναι κατεπείγοντα και αναγκαία, αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις υποδομές. Για την υποβοήθηση της αναθέτουσας αρχής για τη σύνταξη των απαιτούμενων στοιχείων, μπορεί να συνάπτεται σύμβαση με Νομικούς και Τεχνικούς Συμβούλους, έναντι αμοιβής εντός προβλεπόμενων ορίων. Επιπρόσθετα, γίνονταν μνεία και για άμεσες απαλλοτριώσεις.

Τα έργα και η χρηματοδότηση

Πρόσφατα ο κ. Ταχιάος τόνιζε την ανάγκη αποκατάστασης συγκεκριμένων υποδομών, αρχής γενομένης από τα σχολεία, για τα οποία -όπως είπε - η ΚΤΥΠ (Κτιριακές Υποδομές), έχει προβεί ήδη σε αυτοψίες, αξιολογήσεις και μελέτες και είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης ανάθεσης εργολαβιών συνολικού κόστους 24.000.000 ευρώ.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σταχυολόγησε τις παρεμβάσεις που έχουν ολοκληρωθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο ενώ αναφέρθηκε και στις επικείμενες.

Ειδική αναφορά έκανε στην ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής, που θα πρέπει να έχει τελειώσει μέχρι το τέλος του 2025 και την οποία θα χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης, στο τμήμα Δομοκός και Κρανώνα, ύψους 170.000.000 ευρώ, στο έργο ανάταξης της γραμμής στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα, ύψους 10.000.000 ευρώ και στην πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Λάρισα-Βόλος της τάξεως των 105.000.000 ευρώ.

Ως τη μεγαλύτερη δράση, ο κ. Ταχιάος ανέφερε το έργο των αποκαταστάσεων στο οδικό δίκτυο στη Θεσσαλία. Μια παρέμβαση που το Υπουργείο υπολογίζει ότι θα κοστίσει περίπου στα 900.000.000 ευρώ, αφορά τους βασικούς άξονες και όχι μόνο, και έχει ως κύριο στόχο να μην μείνουν αποκλεισμένες περιοχές.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας πέρυσι σε συνέδριο είχε αναφέρει ότι στα επίπεδα των 3,3 δισ. ευρώ έφτασαν οι ζημίες στη Θεσσαλία από τις πρόσφατες κακοκαιρίες. Με την επισήμανση βέβαια, ότι πρόκειται για το σύνολο των αναγκαίων πόρων (με αποζημιώσεις πολιτών, αντιπλημμυρικά κ.α.) και όχι μόνο για υποδομές. Σε σχέση με αυτές, σημείωνε ότι προβλήματα καταγράφονται σε 86 γέφυρες, 146 σημεία και πάρα πολλά χιλιόμετρα οδικού δικτύου.

Πάντως, ο υπουργός παλιότερα είχε αναφερθεί σε αναδιαρθρώσεις κονδυλίων (π.χ. Ταμείου Ανάκαμψης) ώστε να εξασφαλιστούν πόροι 600 εκατ. για τα απαραίτητα έργα, για οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και για την αποκατάσταση γεφυρών. Σε άλλες παρεμβάσεις του είχε κάνει λόγο για πόρους του ΕΣΠΑ ή άλλους πιθανούς χρηματοδοτικούς πόρους όπως η σύναψη δανείου 700 εκατ. ευρώ, με πολύ καλούς όρους για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών, με την προϋπόθεση όμως ότι θα εξαντληθούν οι πόροι από τις υπόλοιπες πηγές, ή η έκδοση «πράσινου» ομολόγου για υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η χώρα.