Με αφορμή τις εξελίξεις σε ότι αφορά τη σύσταση διαδημοτικής Ενεργειακής Κοινότητας του Δήμου Φαρσάλων από κοινού με τον Δήμο Αλμυρού, από το Γραφείο Τύπου του Δήμου Φαρσάλων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Τα τελευταία σχεδόν δύο χρόνια η Δημοτική Αρχή Φαρσάλων εργάζεται συστηματικά, από κοινού με τον όμορο Δήμο Αλμυρού, με στόχο τη σύσταση και λειτουργία μίας Διαδημοτικής Ενεργειακής Κοινότητας. Ένα εγχείρημα που το συνολικό όφελός του θα είναι τεράστιο για την επαρχία μας και κατ’ επέκταση για την κοινωνία, αφού με τη δημιουργία του ενεργειακού πάρκου για τον Δήμο Φαρσάλων θα υπάρξει μείωση κόστους 1,6 εκ. ευρώ ετησίως και για τη ΔΕΥΑ Φαρσάλων μείωση 371.000 ευρώ ετησίως. Εάν όμως συνυπολογίσει κανείς πως τα παραπάνω μεγέθη έχουν οριστεί με βάση το ενεργειακό κόστος του 2021, σήμερα που αυτό έχει αυξηθεί κατά 80% μεσοσταθμικά, η εξοικονόμηση είναι δραματικά μεγαλύτερη.

Μπαίνοντας όμως στην τελική ευθεία για τη σύσταση της Ενεργειακής Κοινότητας που θα αποτελείται συνολικά από 8 εταίρους, ισότιμα 4 από τα Φάρσαλα και 4 από τον Αλμυρό, ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Ενιπέα κ. Τάσος Δραχμάνης αιφνιδίως απαίτησε την υπαγωγή και του φορέα που εκπροσωπεί στο εγχείρημα. Ο Δήμαρχος Φαρσάλων κ. Μάκης Εσκίογλου του εξήγησε τις ιδιαιτερότητες του ζητήματος, προτείνοντάς του μάλιστα να υπάρξει συνεργασία παράλληλα, όταν οι συνθήκες θα είναι κατάλληλες. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Εσκίογλου του κατέθεσε πρόταση για τη σύσταση δεύτερης ενεργειακής κοινότητας στην οποία δύνανται να συμμετάσχουν μία σειρά φορέων όπως ο ΤΟΕΒ, οι Αγροτικοί και Κτηνοτροφικοί Σύλλογοι, αλλά ακόμη και ο Εμπορικός Σύλλογος Φαρσάλων.

Αντ’ αυτού, ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Ενιπέα επιδόθηκε σε μία άνευ προηγουμένου επιχείρηση παραπληροφόρησης της τοπικής κοινωνίας των Φαρσάλων, αξιώνοντας παράλληλα παρέμβαση από σωρεία φορέων σε Υπουργεία, Περιφέρειες και αλλού, εισπράττοντας ωστόσο άρνηση (γιατί άραγε;).

Για την αποκατάσταση της αλήθειας αναφέρουμε τα εξής:

Το πλάνο για την σύσταση και λειτουργία της Ενεργειακής Κοινότητας μαζί με το Δήμο Αλμυρού είναι συγκεκριμένο και δεν δύναται να τροποποιηθεί περιλαμβάνοντας ως έχει, τον ΤΟΕΒ Ενιπέα για λόγους ουσίας αλλά και ηθικής.

Όπως εξήγησε ο κ. Εσκίογλου σε δημόσιες τοποθετήσεις του, ακόμη κι αν τεχνικά ήταν δυνατό στην παρούσα συγκυρία, δε θα μπορούσε το εγχείρημα αυτό να συμπεριλάβει τον ΤΟΕΒ, αφού δεδομένου πως εκπροσωπεί λιγότερους από τους μισούς αγρότες της επαρχίας Φαρσάλων, θα δημιουργούσε μείζον ηθικό πρόβλημα, με αγρότες δύο ταχυτήτων, ευνοούμενους και μη.

Από τεχνικής πλευράς επίσης, εγείρονται δύο σημαντικά ζητήματα:

Το πρώτο αφορά στην οικονομική κατάσταση του ΤΟΕΒ Ενιπέα, ο οποίος όπως και η πλειοψηφία των αντίστοιχων Οργανισμών της χώρας, αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, με τα χρέη να αφορούν ως επί το πλείστον υποχρεώσεις απέναντι σε παρόχους ενέργειας. Κι εδώ τίθενται τα εξής ερωτήματα:

  1. Δεδομένου πως ένα μέρος της χρηματοδότησης θα χρειαστεί να εξασφαλισθεί μέσω δανείου, ποιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, ακόμη και το Ταμείο Παρακαταθηκών, θα συναινούσε βλέποντας έναν εταίρο με τέτοια οικονομική κατάσταση;
  2. Οι πάροχοι στους οποίους οφείλονται μεγάλα ποσά από την κατανάλωση ενέργειας, εκτιμά ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Ενιπέα, θα συναινούσαν άραγε ώστε να συνδεθεί η νέα Ενεργειακή Κοινότητα στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, χωρίς προηγουμένως να έχει γίνει διευθέτηση του χρέους του;
  3. Είναι άραγε τυχαίο πως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ΟΥΤΕ ΕΝΑ κοινό εγχείρημα Δήμου και ΤΟΕΒ στην Ελλάδα, πόσω μάλλον Διαδημοτικού με ΤΟΕΒ;

Κατά δεύτερο λόγο, ο Δήμος Φαρσάλων έχει δεσμευτεί εξ’ αρχής προγραμματικά απέναντι στο Δήμο Αλμυρού για έναν συγκεκριμένο αριθμό ισότιμων και ισομερών εταίρων με συγκεκριμένο διοικητικό σχήμα. Μία μονομερής ενέργεια προσάρτησης ενός ακόμη εταίρου, του ΤΟΕΒ, εκτιμά ο κ. Δραχμάνης ότι δε θα δημιουργούσε σοβαρότατα ζητήματα αξιοπιστίας του Δήμου Φαρσάλων αλλά και βιωσιμότητας κατ’ επέκταση του σχεδίου υλοποίησης της κοινότητας;

Απευθύνουμε επίσης ευθέως τέσσερα ερωτήματα προς τον κ. Δραχμάνη:

  1. Γιατί το 2018 όταν επιχείρησε ως ΤΟΕΒ Ενιπέα να δημιουργήσει ενεργειακή κοινότητα δεν τα κατάφερε; Σχετίζεται αυτή η αποτυχία και με την πιστοληπτική ικανότητα του Οργανισμού;
  2. Υπήρχε πρόσκληση προ μηνών από το υπουργείο που αφορούσε χρηματοδότηση ΤΟΕΒ, για την οποία ενημερώθηκε ο κ. Δραχμάνης, αλλά ουδέποτε προχώρησε σε ενέργειες για την ένταξη σε αυτή;
  3. Η προηγούμενη δημοτική αρχή Φαρσάλων το 2019, ορθώς σκεπτόμενη το κοινό όφελος, διερεύνησε τη δυνατότητα δημιουργίας ενεργειακής κοινότητας. Γιατί τότε ο κ. Δραχμάνης δεν έθεσε αίτημα συμμετοχής όπως το πράττει τώρα;
  4. Τον Μάρτιο του 2022 το Δημοτικό Συμβούλιο Φαρσάλων έλαβε ομόθυμα κατ’ αρχήν απόφαση για τη σύσταση της Ενεργειακής Κοινότητας. Γιατί και πάλι τότε ο κ. Δραχμάνης δεν έθεσε το αίτημά του, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερος χρόνος για τη διερεύνησή του;
  5. Αλήθεια, γνώριζε το σύνολο των αγροτών που συμμετέχουν στον ΤΟΕΒ Ενιπέα για τις προθέσεις του προέδρου; Προηγήθηκε Γενική Συνέλευση ή η απόφαση πάρθηκε από τον ίδιο τον κ. Δραχμάνη με στόχο προφανώς διαφορετικά κίνητρα από εκείνα που παρουσίασε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου;

Τελικά τα πεπραγμένα δείχνουν ότι ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Ενιπέα λειτούργησε με άλλα κίνητρα και χωρίς να έχει επαρκή γνώση του αντικειμένου που τον οδήγησε σε αξιώσεις οι οποίες καταρρίπτονται από τα προαναφερθέντα. Δεν υπάρχει όμως καμία δικαιολογία για τους αυτοδιοικητικούςπου έσπευσαν να μετατρέψουν σε προϊόν πολιτικής εκμετάλλευσης και σπέκουλας, ένα εγχείρημα με τεράστια οφέλη για την κοινωνία των Φαρσάλων.

Έστω και την τελευταία στιγμή, καλούνται άπαντες να δείξουν τη δέουσα σύνεση και να παραμερίσουν τα μικροπολιτικά παιχνίδια προς όφελος των πολλών. Γιατί εάν η Ενεργειακή Κοινότητα δεν προχωρήσει, η ζημία θα είναι τεράστια για τους πολίτες και κυρίως για εκείνους που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη. Και τότε οι βαρύτατες ευθύνες θα έχουν ονοματεπώνυμο.