Η Λάρισα είναι πρώτη πόλη στην Ελλάδα που εκπονεί ένα Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ αναγνωρίζοντας έτσι την ανάγκη για εξωστρέφεια της εικόνας της στο νέο διεθνοποιημένο περιβάλλον.

Σήμερα η δυναμική της Λάρισας και της ευρύτερης περιοχής, αναδείχθηκαν στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα, υπό το γενικό τίτλο «Λάρισα Open City: από την εσωστρέφεια στην ανοικτή πόλη», όπου και παρουσιάστηκε το Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ. Άλλωστε, ο τίτλος της εκδήλωσης αντικατοπτρίζει και την βασική φιλοσοφία του σχεδίου, αφού η Λάρισα ως «ανοικτή πόλη» επενδύει στην επόμενη ημέρα, στην ανταγωνιστικότητα και ελκυστικότητά της, προκειμένου να αποτελέσει έναν ελκυστικό και ανταγωνιστικό προορισμό σε επιχειρηματικό και πολιτιστικό επίπεδο κατά την επόμενη 15ετία.

Το Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Τουρισμού, Σχεδιασμού, Έρευνας και Πολιτικής του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με Επιστημονικό Υπεύθυνο τον καθηγητή Αλέξιο Δέφνερ.

Όπως επεσήμανε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Λαρισαίων, Απόστολος Καλογιάννης ανοίγοντας την εκδήλωση, «πιστέψαμε ότι με αυτό το στρατηγικό σχέδιο, και μαζί με άλλα σημαντικά επιστημονικά εργαλεία, μπορούμε να υλοποιήσουμε έναν από τους βασικούς στόχους, που έχουμε θέσει ως δημοτική αρχή: Να βάλουμε τη Λάρισα στην αφετηρία ενός νέου σημαντικού άλματος, για τη Λάρισα της επόμενης δεκαπενταετίας. Μιας πόλης μεσαίου μεγέθους, σύγχρονης, με ευρωπαϊκό χαρακτήρα και με διακριτή θέση στη Κεντρική Ελλάδα, στην χώρα και στην ευρύτερη γειτονιά μας.»

Η υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου Μάρκετινγκ κατά τον δήμαρχο Λαρισαίων, απαιτεί «την συμφωνία της πόλης, του δήμου, των θεσμικών, επαγγελματικών και οικονομικών φορέων και συλλόγων της πόλης και των πολιτών. Πρέπει να είναι σαφές ότι αυτή η προσπάθεια θα αποδώσει εάν το όραμα γίνει κτήμα και υπόθεση όλων μας. Πρέπει από κοινού να χαράξουμε τα βήματα και την στρατηγική μας για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου» υπογράμμισε ο δήμαρχος και συμπλήρωσε:

«Είναι επίσης προφανές ότι η υλοποίηση ενός τέτοιου σημαντικού σχεδίου, ξεπερνά τα χρονικά όρια της θητείας μιας δημοτικής αρχής. Αρά λοιπόν πρέπει όλοι όσοι έχουν θεσμικό ρόλο στη λειτουργία του Δήμου και της πόλης να συμφωνήσουμε σε ένα οδικό χάρτη, που θα εκτείνεται σε βάθος χρόνου, ώστε αυτή η προσπάθεια να έχει αποτέλεσμα.»

Από την πλευρά του, ο Καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διευθυντής του Εργαστηρίου Τουριστικού Σχεδιασμού, Έρευνας και Πολιτικής, Αλέξης Δέφνερ, αναφέρθηκε στην σημασία του σχεδίου για το μέλλον της πόλης αλλά και στα στάδια εκπόνησης του, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων:

«Η Λάρισα είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που εκπονεί ένα Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για εξωστρέφεια της εικόνας της στο νέο διεθνοποιημένο περιβάλλον, όπως αυτό διαμορφώνεται τα τελευταία 30 χρόνια. Για τον σχεδιασμό και την εκπόνηση του χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες, όπου στο διάστημα αυτό πραγματοποιήθηκαν 3 φάσεις του ΣΣΜΛ με τελευταία τη φάση που κατατέθηκε στο δήμο Λαρισαίων τον Δεκέμβριο του 2015. Κατά τις φάσεις αυτές, αξιοποιήθηκε η διεθνής εμπειρία, πραγματοποιήθηκαν εμπειρικές έρευνες και συνεντεύξεις σε ομάδες της πόλης (κάτοικοι, επιχειρήσεις, επισκέπτες, φορείς), διαμορφώθηκε το μοντέλο μάρκετινγκ της πόλης στη βάση του συμμετοχικού σχεδιασμού (corporative planning), υπήρξε η διαδικασία της διαβούλευσης και τέλος σχεδιάστηκαν και οργανώθηκαν, πάντοτε με άξονα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη δυναμική της πόλης, επτά εξειδικευμένα «πακέτα προώθησης» της Λάρισας στο πλαίσιο της εικόνας της ως ‘Ανοικτής Πόλης’».

Ο κ. Δέφνερ τόνισε ότι το ΣΣΜ της Λάρισας, αποτελεί ένα ουσιαστικό εργαλείο ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας της πόλης, ανταποκρίνεται στο χαρακτήρα της πόλης, ενώ η υλοποίησή του και η επιτυχής εφαρμογή του αποτελεί μια πρόκληση για την τοπική κοινωνία και τις αρχές της πόλης.

Όπως αναφέρθηκε και από άλλους ομιλητές, η όλη διαχείριση αλλά και υλοποίηση του ΣΣΜ της Λάρισας, θα πρέπει να τεθεί υπό την ευθύνη και τον έλεγχο ενός συγκεκριμένου φορέα διαχείρισης με έδρα το δήμο Λαρισαίων και να είναι ενταγμένο στο άμεσα μελλοντικό οργανόγραμμά του.

Τα επτά εξειδικευμένα πακέτα του ΣΣΜ της Λάρισας που παρουσιάστηκαν σήμερα, εστιάζουν στον πολιτισμό και τουρισμό (open culture-tourism), στην επιχειρηματικότητα και δικτύωση (open business-networks), στους ανοικτούς χώρους και στο ποτάμι (open space-river) και στους ανθρώπους και τη ζωή της πόλης (open life-people).

Όπως τονίστηκε, ο σχεδιασμός και η διαμόρφωση των πακέτων αυτών δεν είναι τυχαία, αλλά απορρέει από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη δυναμική της πόλης σε αντίστοιχους παραγωγικούς τομείς, σε κοινωνικές δράσεις αλλά και στην ύπαρξη των αντίστοιχων υποδομών.

Επίσης, άλλοι τομείς στους οποίους μπορεί να επενδύσει η Λάρισα, είναι αυτοί της έρευνας και εκπαίδευσης (open research-education), του αθλητισμού (open sports) αλλά και του τομέα της υγείας (open health-care).

Είναι σημαντικό ότι το σύνολο των πακέτων που παρουσιάστηκαν μπορούν να συνυπάρξουν μέσα από τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την ανάπτυξη κοινών δράσεων, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την πόλη, την οικονομία αλλά και την κοινωνία της.