Τεράστια κενά στην ασφάλεια των μετακινήσεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας αποκάλυψε, με τον πλέον οδυνηρό τρόπο, η τραγωδία των Τεμπών.

Ο θάνατος των 57 ανθρώπων «ξεγύμνωσε» ένα ολόκληρο σύστημα. Έριξε φως σε άσκοπες (ή σκόπιμες;) καθυστερήσεις παράδοσης έργου, σε παραλείψεις,σε χρόνιες παθογένειες, σε ένα καθεστώς του «πάμε κι όπου βγει».

Σήμερα, έναν χρόνο μετά το τραγικότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας μας, αναμένεται ακόμη η απόδοση ευθυνών για όλα αυτά που δεν είχαν γίνει (ενώ θα έπρεπε) στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο…

Εκτός όμως από την απόδοση ευθυνών, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει και το εξής: Σε τι κατάσταση είναι σήμερα το σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα μας; Έχουν προχωρήσει τα έργα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης που αμέσως μετά την τραγωδία η κυβέρνηση είχε ξεκαθαρίσει ότι θα προχωρήσουν άμεσα;

Την απάντηση δίνει, μιλώντας στο TheOpinion, ο Γιώργος Μανώλης, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Έλξης Προσωπικού, δηλαδή του σωματείου των μηχανοδηγών, των ανθρώπων που ξέρουν καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο σε κάθε του σημείο το σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα μας.

Όπως λέει, «στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου από την Λάρισα έως τον Ευαγγελισμό, στο σημείο δηλαδή όπου έγινε η τραγωδία, η φωτοσήμανση δεν λειτουργεί. Στο κομμάτι αυτό, όποιο φανάρι περνάμε είναι ανενεργό, είναι σβηστό ή κόκκινο και η διέλευση γίνεται πάλι με το παλιό καθεστώς: Παίρνουμε αριθμό τηλεγραφήματος από το Κέντρο Τηλεδιοίκησης που λέει “γραμμή ελεύθερη” έως Ευαγγελισμό…».

«Δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί οι ζημιές…»

Ο κ. Μανώλης επισημαίνει ωστόσο ότι έγιναν έργα μετά την τραγωδία στα Τέμπη, όμως όσα έγιναν υπέστησαν ζημιές από την κακοκαιρία Daniel, οι οποίες όμως ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί…

«Η αλήθεια είναι ότι μετά το δυστύχημα των Τεμπών υπήρξε πιο συντονισμένη προσπάθεια να μπουν σε εφαρμογή διάφορα συστήματα ασφαλείας στα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, στα οποία αυτά τα συστήματα ήταν ανενεργά. Μετά την τραγωδία, έγιναν έργα στη φωτοσήμανση και στην τηλεδιοίκηση. Δυστυχώς, όμως, ενώ υπήρχε καλός ρυθμός εργασιών, λόγω της κακοκαιρίας Daniel και των ζημιών που προκάλεσε, προκλήθηκαν και πάλι ζημιές σε ό,τι είχε γίνει μέχρι τότε. Για παράδειγμα, προκλήθηκαν ζημιές σε τμήματα στην τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, η οποία είχε τεθεί σε λειτουργία το καλοκαίρι ωστόσο με την κακοκαιρία προκλήθηκαν και πάλι ζημιές», εξηγεί.

«Το θέμα, όμως, είναι», προσθέτει, «ότι από την κακοκαιρία Daniel, τον Σεπτέμβριο του 2023, έως σήμερα, στα τέλη Φεβρουαρίου του 2024, δεν έχει επιδιορθωθεί τίποτα. Γιατί; Γιατί ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί οι ζημιές;».

Ποια είναι η κατάσταση στο υπόλοιπο δίκτυο, σύμφωνα με τους μηχανοδηγούς:

«Στο τμήμα από Λιανοκλάδι έως τη Λάρισα, δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση, υπάρχει μονή γραμμή, καθώς είναι πιο σοβαρές οι βλάβες.

Μονή γραμμή έχουμε και από Άγιο Στέφανο έως Λάρισα. Στα σημεία αυτά, εφαρμόζονται τα λεγόμενα έκτακτα μέτρα ασφαλείας, τα οποία βέβαια έχουν καταστεί μόνιμα: έχουμε δυο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, κινούμαστε με χαμηλές ταχύτητες… Ο κόσμος δεν πρέπει να φοβάται, τα ταξίδια με το τρένο είναι ασφαλή. Στην ασφάλεια, όμως, όσα περισσότερα μέτρα λαμβάνονται, τόσο το καλύτερο», σχολιάζει.

Όσο για τα τοπικά δίκτυα, ο κ. Μανώλης περιγράφει: «στα τοπικά δίκτυα, έχουμε ζημιές στην Καλαμπάκα, στη δυτική Θεσσαλία, στη γραμμή Λάρισα – Βόλος, οι οποίες δεν ξέρουμε πότε θα αποκατασταθούν. Στη βόρεια Ελλάδα, μεγάλος αριθμός γραμμών δεν πραγματοποιούνται, λόγω των αφύλακτων διαβάσεων…».

Ο κ. Μανώλης ξεκαθαρίζει ότι μετά την τραγωδία των Τεμπών έχουν γίνει βήματα και το επίπεδο του δικτύου θα ήταν σαφώς καλύτερο αν δεν υπήρχε ο Daniel. Ωστόσο, όπως λέει, «δεν μπορούμε να κρυβόμαστε πίσω από μια νέα δικαιολογία κάθε φορά. Δηλαδή, δεν μπορεί η ιστορία να πάει πίσω για άλλα τρία με τέσσερα χρόνια.
Μετά την τραγωδία με τους 57 νεκρούς, δεν επιτρέπεται να κινούνται τα τρένα με τον ίδιο τρόπο ούτε σε ένα σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου. Δεν επιτρέπεται…»

Οι ευθύνες

Σε ό,τι αφορά τις ευθύνες που δεν έχουν ακόμη αποδοθεί έως σήμερα (υπενθυμίζεται ότι η δίκη αναμένεται να αρχίσει τον Ιούνιο), ο κ. Μανώλης κάνει λόγο για προσπάθεια συγκάλυψης από πλευράς της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

«Γιατί συγκροτήθηκε μια εξεταστική επιτροπή που δεν έχει καλέσει βασικούς μάρτυρες οι οποίοι ήξεραν τι συνέβαινε στο δίκτυο και είχαν προειδοποιήσει για τα κενά; Σύμφωνα με τα δικά μας συμπεράσματα, πρόκειται για προσπάθεια συγκάλυψης. Κανένας από τον δικό μας κλάδο δεν έχει κληθεί να καταθέσει. Ούτε ο τότε πρόεδρός μας, ο Κώστας Γενιδούνιας, που προσφέρθηκε να μιλήσει. Δεν τον κάλεσαν καν! Είμαι μηχανοδηγός και εκπροσωπώ έναν κλάδο, μια ειδικότητα που γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα σε κάθε σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτό είναι μέρος της δουλειάς μας, να καταγράφουμε και να αναφέρουμε οποιοδήποτε πρόβλημα στο δίκτυο. Αυτόν τον κλάδο απορρίπτει η εξεταστική επιτροπή…», διαμαρτύρεται ο κ. Μανώλης.

Οι υπογραφές

Ωστόσο, όπως λέει, οι πολίτες στην Ελλάδα μπορούν να αντιληφθούν τι συμβαίνει.

«Δείτε τι έγινε με τις υπογραφές που συγκεντρώνουν οι συγγενείς των θυμάτων που ζητούν την υποστήριξη των πολιτών για την αναθεώρηση του Συντάγματος και την ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών και κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Το ψήφισμα υπογράφουν περισσότεροι από 630.000 άνθρωποι. Σχεδόν το 80% των υπογραφών έχουν μπει τις τελευταίες 15 μέρες, από τότε που αποκαλύφθηκε ότι στην περίφημη Εξεταστική επιτροπή της Βουλής δεν γίνεται τίποτα…», τονίζει ο κ. Μανώλης.

Για την επέτειο

Συμβολικές αλλά και ουσιαστικές οι εκδηλώσεις του Σωματείου Μηανοδηγών με αφορμή τον έναν χρόνο από την τραγωδία.

To Σωματείο ομόφωνα προκήρυξε 24ωρη απεργία για τις 28 Φεβρουαρίου, ημέρα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από το έγκλημα των Τεμπών, στο οποίο έχασαν την ζωή τους 57 άνθρωποι.

Όπως τονίζεται στο σχετικό ψήφισμα, «καλούμε την Εξεταστική Επιτροπή που έχει αναλάβει τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, να σταματήσει την προσπάθεια συγκάλυψης των πραγματικών αιτιών του και να καλέσει άμεσα τους κρίσιμους μάρτυρες που προκλητικά και πλειοψηφικά αποκλείει για να χτίσει το αφήγημα του μοναδικού «ανθρώπινου λάθους», προέχοντος του μηχανοδηγού Κώστα Γενιδούνια, πρώην Προέδρου του Σωματείου μας, που έχει ζητήσει και γραπτώς να προσέλθει ενώπιον της. Το Σωματείο μας καλεί τους εργαζόμενους, τα Εργατικά Κέντρα και τις Ομοσπονδίες να πάρουν απόφαση για απεργιακές κινητοποιήσεις στις 28/2. Συνεχίζουμε τον αγώνα μας για ασφάλεια στην εργασία και τις μεταφορές».

Eυτυχία Βατάλη (theopinion.gr