Οι βάσεις μπαίνουν αυτές τις ημέρες για να δημιουργηθεί μια νέα γραμμή Τραμ στη Λάρισα, η πρώτη εκτός Αθήνας στη χώρα. Η εκλογή του νέου δημάρχου Θανάση Μαμάκου, που είχε μέσα στις εξαγγελίες του και την δημιουργία Τραμ, κινεί τις πρώτες διαδικασίες.

Ο καθηγητής Οδικής Ασφάλειας της Πολυτεχνικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Νίκος Ηλιού μίλησε στο ypodomes.com για το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, μας ανέλυσε το πως θα μπορούσε να γίνει, μια πρώτη προτινόμενη διαδρομή αλλά και το πως θα μπορούσε να συνυπάρξει με τα Αστικά ΚΤΕΛ της πόλης.

“H Λάρισα ενδείκνυται για χρήση τραμ λόγω της πυκνής δόμησης που έχει. Είναι μια πόλη με ισχυρό κέντρο το οποίο επιπλέον κατοικείται, ειναι απλωμένη και θα μπορούσε δυνητικά να υποστηρίξει μια γραμμή Τραμ” σημειώνει ο ίδιος.

Για να μπορέσει να γίνει η αρχή, θα πρέπει αρχικά να δοθεί η εντολή από τον νέο Δήμαρχο Λαρισαίων, Θανάση Μαμάκο, να ξεκινήσει μια πρώτη μελέτη σκοπιμότητας για να αναδείξει τα θετικά και τα αρνητικά.

Όπως τόνισε ο κ.Ηλιού, η Λάρισα είναι μια πόλη με στενούς άξονες και θα πρέπει να δρόμοι να λειτουργούν είτε αποκλειστικά για το Τραμ είτε σε συνδυασμό με την οδική κυκλοφορία, μια συνύπαρξη δηλαδή.

Το Στρασβούργο μπορεί να γίνει ένα καλό παράδειγμα για την Λάρισα καθώς πληθυσμιακά κινείται πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα. Η Γαλλική πόλη έχει ένα ανεπτυγμένο δίκτυο λεωφορείων και Τραμ τα οποία συνδυαστικά προσφέρουν πρόσβαση σε όλη την πόλη αλλά και τις συγκοινωνιακές πύλες (σιδηροδρομικός σταθμός, τερματικός λεωφορείων, σχολεία, νοσοκομεία, δημόσιες δομές κλπ).

Όπως υποστηρίζει ο κ.Ηλιού, η πόλη πάσχει από δημόσια συγκοινωνία, είναι η πρώτη που έκανε ένα ΣΒΑΚ και πλέον είναι ώριμες οι συνθήκες για να μπορέσει να υλοποιηθεί ένα τέτοιου είδους έργο. Αρκεί φυσικά να αποδειχθεί ότι “βγαίνει” οικονομικά.  Η λειτουργία του Τραμ θεωρείται πως θα περιορίσει την χρήση οχημάτων, θα βελτιώσει την ποιότητα των μετακινήσεων στην πόλη και σε συνδυασμό με τα λεωφορεία μπορεί να μεταμορφώσει συγκοινωνιακά την είκονα της πόλης ως πρότυπο για την προώθηση της αστικής βιώσιμης κινητικότητας.

Ποια θα είναι η διαδρομή της γραμμής

Όπως αποκαλύπτει ο κ.Ηλιού, μια τέτοια γραμμη θα πρέπει να ξεκινά από τη Γιάννουλη, το σημαντικότερο προάστιο της πόλης, θα διέρχεται από εμπορικά σημεία (Σκλαβενίτης Jumbo κ.α.) μετά μέσα από το κέντρο, θα περνά πολύ κοντά από τα ΚΤΕΛ και το Γενικό Νοσοκομείο της πόλης, θα συνεχίζει περνώντας κοντά στον σιδηροδρομικό σταθμό περίπου στα 150 μέτρα και θα καταλήγει στην περιοχή της Νεάπολης και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας αλλά και κοντά στο Μεσουρλό που έχει πάρα πολλά σχολεία.

Σημαντικό στοιχείο που θα χρειαστεί για να προχωρήσει ένα τέτοιο πλάνο είναι να αποδειχθεί μέσω των μελετών ότι μια τέτοια γραμμή θα είναι βιώσιμη. Ανάλογες προσπάθειες γίνονται αυτή την εποχή και στο Ηράκλειο όπου αντίστοιχη μελέτη είναι σε εξέλιξη.

Όπως υπογραμμίζει ο κ.Ηλιού, η λειτουργία του Τραμ σε καμία περίπτωση δεν θα είναι ανταγωνιστική στα αστικά λεωφορεία. Αντίθετα μέσω μιας συγκοινωνιακής μελέτης θα υπάρχει μια συνύπαρξη των δύο μέσω που θα λειτουργούν συμπληρωματικά το ένα στο άλλο και τα δίκτυα τους θα επεκτείνονται σε βάθος χρόνου προς όφελος των επιβατών.

Χρηματοδότηση και υλοποίηση

Το κόστος του έργου με πρόχειρους υπολογισμούςθα μπορούσε να είναι της τάξεως των 250-300 εκατ.ευρώ με τη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκα κονδύλια καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί και προτείνει την χρήση μέσων σταθερής τροχιάς. Βέβαια η εύρεση ενός τέτοιου ποσού δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση καθώς το έργο θα πρέπει να μπει σε ουρά χρηματοδότησης.

Για την υλοποίηση του έργου θα χρειαστεί η συνεργασία από τον Δήμο Λάρισας, την Περιφέρεια Θεσσαλίας και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με πηγές με γνώση του θέματος, η Ελληνικό Μετρό εφόσον βγει θετική η μελέτη σκοπιμότητας τότε θα συνεργαστει με τον Δήμο και την Περιφέρεια ώστε να βρεθεί η χρηματοδότηση και να ξεκινήσουν με εντολή του υπουργείου Υποδομών οι οριστικές μελέτες και ακολούθως η υλοποίηση του έργου.

Στο παρελθόν πολλές πόλεις της χώρας έχουν αποπειραθεί να εξετάσουν την δημιουργία γραμμών Τραμ αλλά μέχρι σήμερα χωρίς επιτυχία. Η Πάτρα, τα Ιωάννινα, ο Βόλος και το Ηράκλειο έχουν κάνει μελέτες οι οποίες δεν είχαν συνέχεια.

Σήμερα το Ηράκλείο όπως αναφέρθηκε και παραπάνω έχει ξεκινήσει την διαδικασία διερεύνησης ενός ενδεχόμενου να αποκτήσει η πόλη Τραμ και μάλιστα να συνδεθεί με το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

ypodomes.com