Δύο ερωτήσεις για την 1η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής, υπέβαλε η Συμπαράταξη Λαρισαίων.

Στις ερωτήσεις της Συμπαράταξης αναφέρονται τα εξής:

Θέμα: Η πορεία της υποβολής πρότασης για τις “Πολιτιστικές Διαδρομές” στην Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη (ΒΑΑ) του ΠΕΠ Θεσσαλίας στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ

Ως Δημοτική Αρχή είχαμε αποφασίσει σχετικά με την πρόταση την οποία ετοιμάζαμε να καταθέσουμε στην πρόσκληση για την Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη (ΒΑΑ) του ΠΕP Θεσσαλίας στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ. Η πρόταση ψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο με τις ψήφους και της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για «Τις πολιτιστικές διαδρομές» οι οποίες ενοποιούν όλα τα ιστορικά μνημεία της πόλης με το ιστορικό κέντρο, αλλά και με πράσινους χώρους αναψυχής της πόλης (Αλκαζάρ – Πάρκο Χρωμάτων – Πάρκο Μεζούρλου) που είναι βασική Περιβαλλοντική απαίτηση της ΒΑΑ για έγκριση κάθε πρότασης .

Το έργο αυτό έρχεται σαν συνέχεια του έργου της ενοποίησης του ιστορικού κέντρου (Α Αρχαίο Θέατρο, Β Αρχαίο Θέατρο, Λόφος Φρουρίου, Μπεζεστένι, Γενί Τζαμί, Μνημείο Ιπποκράτη, Βοτανικός κήπος, Αλκαζάρ, Μουσείο πόλης), έργο συνολικού προϋπολογισμού 8 εκ. από το ταμείο Ανάκαμψης, του οποίου ήδη έχει ξεκινήσει η κατασκευή του.

Η πρόταση των πολιτιστικών διαδρομών αφορά την δημιουργία τεσσάρων παράλληλων ροών (αυτοκίνητο, ποδήλατο, πεζοί και ΑΜΕΑ) έργο το οποίο θα συνεχίζει το έργο της ενοποίησης του ιστορικού κέντρου, έως το ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ Μουσείο, το Κονάκι Αβέρωφ, την πινακοθήκη, το πάρκο των χρωμάτων και μελλοντικά να επεκταθεί έως και το Λαογραφικό Μουσείο. Η διαδρομή δεν περιλαμβάνει μόνο την ανακατασκευή των δρόμων, αλλά και εικαστικές και πολιτιστικές παρεμβάσεις σε όλη αυτή την μεγάλη έκταση.

Στόχος είναι αφενός η ανάδειξη των Πολιτιστικών Υποδομών και των Πράσινων Χώρων αφετέρου, η ενεργοποίηση του τοπικού Κοινωνικού ιστού σε κάθε σημείο- γειτονιά της Διαδρομής και η επίτευξη της Συμμετοχικότητας των πολιτών σε δράσεις.

Η πρόσκληση για το ΒΑΑ αρχικά είχε καταληκτική ημερομηνία το τέλος Οκτωβρίου.

Λόγω των γεγονότων της πλημμύρας και των εκλογών δόθηκε παράταση έως και το τέλος Δεκεμβρίου. Μετά από άλλη μία παράταση για το τέλος Φεβρουαρίου, η τελική παράταση πήγε στο τέλος Μαρτίου.

Η βασική αιτιολογική μελέτη και το τεχνικό Δελτίο έχουν ολοκληρωθεί από ότι γνωρίζουμε. Δεδομένου ότι μετά από τρείς παρατάσεις βάσει και των δεσμεύσεων της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν θα υπάρχει και νέα παράταση, και με δεδομένο ότι άλλες πόλεις έχουν καταθέσει ήδη ολοκληρωμένη πρόταση (π.χ. ο Βόλος),

Ερωτούμε την Δημοτική αρχή

Προτίθεστε να υποβάλλετε μέχρι την τελική ορισθείσα ημερομηνία την πρόταση που ήδη έχετε στη διάθεσή σας με την φιλοσοφία της πρότασης και την Τεχνική επαρκή τεκμηρίωσή της βάσει των αιτιολογικών μελετών που στο ΔΣ της προηγούμενης θητείας και εσείς είχατε συναινέσει; Ή προτίθεστε να καταθέσετε κάποια άλλη πρόταση και ποια είναι αυτή;

Θέμα: Ασφαλιστική κάλυψη των Σχολικών Τροχονόμων

Η αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων και τα συχνά τροχαία ατυχήματα μαθητών, μερικές φορές μπροστά σε σχολεία, ανάγκασε τον νομοθέτη να προβλέψει τον θεσμό του Σχολικού Τροχονόμου. Όπως είναι γνωστό, στην Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Λαρισαίων παρέχουν τις υπηρεσίες τους περίπου 100 σχολικοί τροχονόμοι.

Η προσφορά τους στην σχολική κοινότητα και ευρύτερα στην τοπική κοινωνία της πόλης μας δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Είναι αυτοί που φροντίζουν ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, με βροχή, παγωνιά ή καύσωνα, για την ασφαλή μετάβαση των μικρών μαθητών στα Δημοτικά Σχολεία μας, για την αποχώρησή τους από αυτά.

Από νομικής άποψης οι συμπολίτες μας αυτοί δεν συνδέονται με τον Δήμο Λαρισαίων με κάποιας μορφής υπαλληλική σχέση. Θεωρούνται εθελοντές και τους καταβάλλονται έξοδα κίνησης ύψους 176 ευρώ μηνιαίως για το χρονικό διάστημα λειτουργίας των σχολείων.

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο δεν τους καταβάλλεται μισθός ούτε ασφαλίζονται σε κάποιον φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Μολονότι η εργασία τους, πέρα από τις καιρικές συνθήκες, ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους για την σωματική τους ακεραιότητα, καθώς τοποθετούνται σε διασταυρώσεις οδών σε ώρες αιχμής με πυκνή κίνηση τροχοφόρων.

Η επικινδυνότητα της εργασίας αυτών των εθελοντών τροχονόμων προβλημάτισε τα μέλη της προηγούμενης σχολικής επιτροπής. Ως ελάχιστη ανταπόδοση αυτής της κοινωνικής τους προσφοράς που θα μπορούσε να προσφέρει ο Δήμος Λαρισαίων, με την υπ’ αριθμ. 42/2023 απόφαση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποφασίστηκε για πρώτη φορά στην πόλη μας η ασφάλιση των σχολικών τροχονόμων του Δήμου μας για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με ευθύνη της Σχολικής Επιτροπής μετά από την αναζήτηση αντίστοιχων οικονομικών προσφορών.

Για την απόφαση αυτή της Σχολικής Επιτροπής, για την οποία προηγήθηκε διερεύνηση αρκετών μηνών σε συνεργασία με το αντίστοιχο Τμήμα της Διεύθυνσης Παιδείας, υπάρχει η σύμφωνη γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου μας ως προς τη νομιμότητά της.

Με βάση το υπάρχον νομικό πλαίσιο είναι ο μόνος τρόπος για την κάλυψή τους σε περίπτωση ατυχήματος κατά την παροχή της εργασίας τους. Το κόστος του ασφάλιστρου, που δεν υπερβαίνει σύμφωνα με τις προσφορές τις 4000 ευρώ ανά εξάμηνο, μπορεί να καλυφθεί από τους πόρους της Σχολικής Επιτροπής, καθώς ο ίδιος ο θεσμός των σχολικών τροχονόμων συνδέεται ουσιωδώς με την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, με την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών σε αυτές.

Με την ασφάλισή τους θα αισθάνονται και οι ίδιοι ότι ο Δήμος Λαρισαίων είναι δίπλα τους και αναγνωρίζει και εμπράκτως την ουσιώδη προσφορά τους στην σχολική μας κοινότητα.Ωστόσο, ερωτηματικά προκαλεί η μη υλοποίηση της απόφασης μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής και μέχρι σήμερα.

Ερωτάται η Δημοτική αρχή

1) Αναγνωρίζει την ανάγκη ασφάλισής τους τουλάχιστον για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ώστε να καλύπτονται σε κάθε περίπτωση ατυχήματος κατά την παροχή της εργασίας τους;

2) Θα υλοποιηθεί η υπ’ αριθ. 42/2023 απόφαση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης;