Ως «τεράστια επένδυση για το περιβάλλον και τον άνθρωπο» στη Θεσσαλία, την Ελλάδα και την Ευρώπη χαρακτήρισε την ολοκλήρωση της ανασύστασης της Λίμνης Κάρλας ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός, μιλώντας σε σχετική ημερίδα που έλαβε χώρα με μεγάλη συμμετοχή στο χώρο εκδηλώσεων του ΟΥΗΛ στη Λάρισα το απόγευμα της Δευτέρας. 

Ο κ. Αγοραστός επανέλαβε την πολυσύνθετη αξία του έργου που είναι περιβαλλοντικό, αρδευτικό, υδρευτικό, πολιτιστικό και τουριστικό και εξήγησε πως με την ολοκλήρωσή του «ξεφεύγει πλέον από τα στενά όρια της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, ανοίγει δρόμους, γίνεται γνωστή, κεντρίζει ενδιαφέρον και προσελκύει κόσμο».

Το έργο βρίσκεται στο 95% του οικονομικού αντικειμένου, ενώ όπως σημείωσε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, βρίσκεται η σχετική μέριμνα για την υλοποίηση μίας «εργολαβίας σκούπας» που θα οδηγήσει στην ολοκλήρωση του.

Αναλυτικότερα η τοποθέτηση του κ. Αγοραστού: «Η Κάρλα ωφελεί όλους, δεν βλάπτει κανέναν. Έχει φύγει πλέον από τα στενά όρια της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, ανοίγει δρόμους, γίνεται γνωστή, κεντρίζει ενδιαφέρον και προσελκύει κόσμο.

Η Κάρλα είναι γνωστή και στην Ευρώπη γιατί είναι το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο στην ουσία που εκτελείται αυτή τη στιγμή. Το ενδιαφέρον της Ευρώπης είναι τεράστιο από πολλές πλευρές, λόγω περιβάλλοντος, αξιοποίησης των κοινοτικών χρημάτων και λόγω της παραγωγικότητας του έργου που είναι αρδευτικό και υδρευτικό παράλληλα.

Είναι ένα έργο προϋπολογισμού 245 εκ. ευρώ το οποίο ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια και σήμερα βρισκόμαστε σε αρκετά καλή κατάσταση ως προς την εξέλιξή του. Η απορροφητικότητα του οικονομικού αντικειμένου ανέρχεται περίπου στο 95%. Ταυτόχρονα το έργο λειτουργεί και προσελκύει. Αν δεν πιστέψουμε, δεν αγαπήσουμε και δεν διαδώσουμε αυτό το έργο, νομίζω ότι θα έχουμε κάνει το μεγαλύτερο έγκλημα κατά του εαυτού μας και κατά του περιβάλλοντος στη Θεσσαλία.

Παραλάβαμε τον Μάιο του 2014 στην Κάρλα ως ένα κατεστραμμένο και σταματημένο έργο. Ένα έργο χωρίς αποκλειστικό υπεύθυνο, στο πλαίσιο δηλαδή που είναι δομημένο το ελληνικό κράτος: να διαχέεται η ευθύνη ώστε όταν αναζητούνται ευθύνες να μην βρίσκονται. Η χώρα τότε κινδύνευε να επιστρέψει 180 εκ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα μας παρακρατούσαν αυτά τα χρήματα στερώντας μας πόρους.

Αναλάβαμε το έργο ξεκινώντας μία εργώδη προσπάθεια με συμμάχους τους εργαζόμενους, την τοπική κοινωνία, τους δύο δημάρχους Κιλελέρ και Ρήγα Φεραίου αλλά και πολλά στελέχη υπουργείων. Τρέξαμε γρήγορα με πάνω από 150 αποφάσεις για να επανενεργοποιήσουμε τη διαδικασία των συμβάσεων. Πιέσαμε προς όλες τις κατευθύνσεις φροντίζοντας να λειτουργήσουμε με στρατηγική. Εντάξαμε μέσα στο dna του εκάστοτε υπουργού ότι το έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί. Υπερπηδήσαμε ακόμη και τα απρόσμενα μεγάλα εμπόδια που εμφανίστηκαν σ’ αυτό τον αγώνα δρόμου, όπως τα τραπεζικά capital controls για τα οποία δώσαμε αλλεπάλληλες μάχες σε υπουργεία και στην Τράπεζα της Ελλάδας ώστε να φθάσουν τα υλικά κατασκευής έγκαιρα.

Έτσι, ολοκληρώνουμε ένα έργο εθνικής σημασίας και πολλαπλής αξίας για την Ελλάδα και τη Θεσσαλία, στέλνοντας παράλληλα ένα ισχυρό μήνυμα στην Ευρώπη, ότι ακόμη και μέσα στη δύσκολη συγκυρία και την κρίση, με ένωση δυνάμεων και συνέργεια, μπορούμε να πετύχουμε σημαντικούς στόχους.

Το έργο της Κάρλας είναι πολυσύνθετο, περιβαλλοντικό, αρδευτικό, υδρευτικό, πολιτιστικό, τουριστικό,  ένα έργο ζωής για την περιοχή.

Θα πιει νερό ο Βόλος και η γύρω περιοχή. Λύνουμε το πρόβλημα του νερού που ήταν χρόνιο. Λύνουμε το πρόβλημα της άρδευσης με φθηνό νερό στο 1/4 του σημερινού κόστους αλλά και των ζημιών στις γεωτρήσεις. Σταματά η ανόρυξη αρδευτικών γεωτρήσεων αφού πλέον οι αγρότες θα έχουν ποιοτικότερο και φθηνότερο νερό για τις καλλιέργειές τους.

Θέλω εδώ να θυμίσω πως όλες οι μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν το αυτονόητο: ότι  υπάρχει αφυδάτωση του εδάφους κι επειδή είναι αργιλικά τα πετρώματα οδηγούμαστε στο σπάσιμό τους που προκαλεί τα ρήγματα. Με την ολοκλήρωση της Κάρλας όμως εμπλουτίζεται ο υδροφόρος ορίζοντας και τα φαινόμενα αυτά πιστεύουμε ότι θα εξαλειφθούν. 

Παράλληλα θα αρδευτούν εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα. Βοηθάμε άμεσα και έμπρακτα την πρωτογενή παραγωγή δίνοντας προστιθέμενη αξία στη γη και τα παραγόμενα προϊόντα. 

Στον περιβαλλοντικό τομέα για να κατανοήσετε το μέγεθος της αξίας αυτού του έργου, θα παραθέσω μερικά από τα τωρινά στοιχεία που δίνουν οι επιστήμονες που παρακολουθούν την εξέλιξη της λίμνης: 181 είδη πουλιών επέστρεψαν στην Κάρλα μαζί με 13 νέα είδη ψαριών και το σημαντικότερο απ’ όλα είναι πως στην περιοχή δημιουργήθηκε η τρίτη μεγαλύτερη αποικία πελεκάνων στη χώρα. Αυτά σύμφωνα με τους ειδικούς είναι σημαντικά περιβαλλοντικά σημεία. 

Αυτό συνδέεται άμεσα και με το τουριστικό σκέλος αφού ήδη η περιοχή έχει γίνει παγκόσμιος πόλος έλξης από παρατηρητές πτηνών που καταφθάνουν. Θέλω επίσης να σας υπενθυμίσω πως στην περιοχή έχει δημιουργηθεί ένα καταπληκτικό μουσείο που θα ζήλευε και η καλύτερη πρωτεύουσα. Επισκευάζουμε τις ζημιές που επήλθαν από τη χρονική απαξίωση και προχωράμε τις διαδικασίες για την απαραίτητη μουσειολογική μελέτη, ώστε να καταστεί επισκέψιμο και να λειτουργήσει. 

Οπωσδήποτε όμως κάθε λίμνη που σέβεται τον εαυτό της έχει κι έναν μύθο. Η Κάρλα έχει το δικό της τέρας, τον Ήταυρό, ένα υπαρκτό σπάνιο πουλί, έναν ερωδιό με φωνή ταύρου. 

Στο αρχαιολογικό σκέλος, είχαμε μέσω των εργασιών για την ανασύσταση, την ανακάλυψη σημαντικών ευρημάτων όπως στην Παλαιόσκαλα. Με έργα 16 εκ. ευρώ στηρίξαμε τον πολιτισμό, την ιστορία μας και δώσαμε δουλειά σε κόσμο. Και δεν λυπούμαστε για τη διάθεση αυτών των χρημάτων γιατί εμείς στο φόβο των ημερών και στην τρομοκρατία απαντάμε με πολιτισμό. Γιατί ο πολιτισμός δε μας αφήνει σε άγνοια, να ξεχνάμε ποιοι είμαστε. Γι’ αυτό δε λέμε ποτέ όχι σε συνεργασίες και χρηματοδοτήσεις που προωθούν τον πολιτισμό.

Πρέπει λοιπόν  να διαφυλάξουμε ένα τόσο μεγάλης σπουδαιότητας έργο και φυσικά να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ώστε να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στη φύση και στους ανθρώπους. Θα βλέπετε τελευταία πως το έργο της ολοκλήρωσης της Κάρλας προβάλλεται παντού. Αυτό συμβαίνει καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατανοώντας τη σπουδαιότητα ενός τόσο μεγάλου έργου, αποφάσισε να υπάρξει και σχετική πρόβλεψη ώστε το σύνολο των πολιτών στη χώρα μας αλλά και στην Ευρώπη, να γίνουν κοινωνοί αυτής της τεράστιας επένδυσης για το περιβάλλον και τον άνθρωπο που γίνεται στη Θεσσαλία».

ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ ΚΑΙ ΚΙΛΕΛΕΡ

Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Ρήγα Φεραίου κ. Δημήτρης Νασίκας σημείωσε τα εξής: «Ο δήμος Ρήγα Φεραίου κι εγώ προσωπικά είμαστε ευγνώμονες στην Περιφέρεια και στον κ. Αγοραστό, γιατί για το συγκεκριμένο έργο μέχρι τον Μάιο του 2014 ήταν προ των πυλών της απένταξης, σταματημένο και νεκρό. Σήμερα αφού το ανέλαβε η Περιφέρεια, το έργο ολοκληρώνεται προς ικανοποίηση όλων μας.

Από πλευράς Περιφέρειας μας ζητήθηκε κοινωνική συναίνεση την οποία και παρείχαμε απλόχερα. Η ολοκλήρωση της ανασύστασης της Κάρλας θα δώσει προστιθέμενη αξία για το δήμο Ρήγα Φεραίου αφού θα δημιουργηθεί ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός συνδυάζοντας το τετράπτυχο αρχαίες Φερές, Ρήγας Φεραίος Βελενστινλής, σύγχρονος δήμος Ρήγα Φεραίου και λίμνη Κάρλα». 

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κιλελέρ κ. Θανάσης Νασιακόπουλος είπε μεταξύ άλλων: «Δε χωρά αμφιβολία πως πρόκειται για ένα έργο που αλλάζει ριζικά την εικόνα της περιοχής σε περιβαλλοντικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Ένα έργο που πήρε σάρκα και οστά τον τελευταίο ενάμιση περίπου χρόνο. Υπήρξε μία καλή συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων ώστε σήμερα να λέμε ότι είμαστε κοντά στην ολοκλήρωση ενός έργου που πριν από δύο χρόνια θεωρούνταν τελειωμένο. Τα οφέλη όμως θα είναι μεγάλα και πολλαπλά για τους κατοίκους των παρακείμενων δήμων, αλλά και τη Θεσσαλία».

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Σε ό,τι αφορά στην πορεία των εργασιών της ανασύστασης της λίμνης Κάρλας, βρίσκονται σε εξέλιξη εργολαβίες ύψους 94.940.000 ευρώ οι οποίες και είναι οι εξής:

1. «Κατασκευή έργων μεταφοράς και διανομής νερού λίμνης Κάρλας, Α΄ Φάση». Φορέας χρηματοδότησης Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης (Μπαλτατζής). Προϋπολογισμός 38.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

 2. «Κατασκευή έργων ενίσχυσης της ύδρευσης της μείζονος περιοχής Βόλου, Α΄ Φάση». Φορέας Χρηματοδότησης ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. (ΕΣΠΑ) Προϋπολογισμός 12.500.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

 3. «Κατασκευή έργων ανάδειξης περιβάλλοντος λίμνης Κάρλας». Προϋπολογισμός 7.780.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

4. «Κατασκευή υπολειπομένων εργασιών έργου επαναδημιουργίας λίμνης Κάρλας, Α΄ Φάση». Φορέας Χρηματοδότησης ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. (ΕΣΠΑ). Προϋπολογισμός 18.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ )

5. «Κατασκευή συμπληρωματικών αντιπλημμυρικών έργων και έργων ορεινής υδρονομίας στη λεκάνη της λίμνης Κάρλας». Φορέας Χρηματοδότησης ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. (ΕΣΠΑ). Προϋπολογισμός 12.900.000 ευρώ (με ΦΠΑ)

6. «Συντήρηση – Αποκατάσταση και λειτουργία των αντλιοστασίων Πηνειού, κόμβου Πέτρας και Καναλίων της λίμνης Κάρλας» Φορέας Χρηματοδότησης ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. (ΕΘΝΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ). Προϋπολογισμός 1.250.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

7. «Αποκατάσταση βλαβών, βελτίωση και συντήρηση του αντλιοστασίου κόμβου Πέτρας της λίμνης Κάρλας» Φορέας Χρηματοδότησης ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. (ΕΘΝΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ). Προϋπολογισμός 910.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

8. «Κατασκευή υπολειπόμενων αντιπλημμυρικών έργων στη λεκάνη λίμνης Κάρλας» Προϋπολογισμός 3.600.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

Αντίστοιχα, ολοκληρώθηκαν εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 110.713.394,93 ευρώ οι οποίες και είναι οι εξής: 1. «ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΑΣ ΚΑΡΛΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΗ ΕΡΓΑ», προϋπολογισμός 100.423.394,93 ευρώ (με ΦΠΑ)

2. «Κατασκευή των απαιτούμενων έργων τροφοδοσίας της λίμνης Κάρλας από τον Πηνειό», προϋπολογισμός 8.925.000 ευρώ (με ΦΠΑ)

3. «Καθαρισμός τάφρων 7Τ - 2Τ και συμπληρωματικά έργα επαναδημιουργίας λίμνης Κάρλας», προϋπολογισμός 1.365.000 ευρώ (με ΦΠΑ).