Όχι μία, όχι δύο, αλλά σχεδόν μια ντουζίνα μελέτες που πραγματοποίησε η ΕΡΓΟΣΕ τα τελευταία χρόνια για λογαριασμό του ΟΣΕ είτε παραμένουν στα συρτάρια του οργανισμού, είτε τα σιδηροδρομικά έργα προωθούνται με ρυθμούς χελώνας.

Η εξαιρετικά αρνητική πορεία των έργων αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου προκάλεσαν, ως γνωστόν, την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών προχώρησαν στη σύσταση επιτροπής με στόχο να αλλάξει το μοντέλο υλοποίησης και παρακολούθησης.

Στον οργανισμό αναφέρουν σειρά παραδειγμάτων που δείχνουν πως τα χρήματα για τις μελέτες ξοδεύονται, αλλά τα έργα αναμένονται! Στην περίπτωση αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Οινόη – Χαλκίδα, για παράδειγμα, η ηλεκτροκίνηση προχώρησε με εργολαβία του ΟΣΕ, χωρίς να πραγματοποιηθούν τα έργα αναβάθμισης που προέβλεπε η μελέτη!

Στην Λάρισα έγιναν μελέτες για την κατασκευή ανισόπεδης διάβασης της εθνικής οδού, στη συνέχεια ανατέθηκε εργολαβία που σταμάτησε στη μέση χωρίς να υπάρξει εκ νέου δημοπράτηση του έργου.

Από το 2005 υπάρχουν οριστικές μελέτες για αλλαγές χάραξης σε εντοπισμένα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης αλλά τα έργα δεν έγιναν ποτέ.

Τώρα ετοιμάζεται πλήρης ανασχεδιασμός του συγκεκριμένου σιδηροδρομικού άξονα, σε συνδυασμό με το σχέδια αναβάθμισης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, διασύνδεσης με λιμάνια της Βουλγαρίας, κ.α. Ειδικά για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Ν. Καρβάλη, οι μελέτες για τη λεγόμενη «Σιδηροδρομική Εγνατία» πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο από τον ΟΣΕ.

Οριστικές μελέτες έχουν παραδοθεί και για την κανονικοποίηση και αναβάθμιση της σημερινής μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πάτρα – Πύργος – Αλφειός – Ολυμπία. Εγιναν ξεχωριστές μελέτες για το τμήμα Πάτρα – Σιδηροδρομικός Σταθμός Καβασίλων και για το τμήμα Σ.Σ. Καβασίλων – Ολυμπία.

Όπως φαίνεται, όμως, στη διοίκηση του ΟΣΕ εξετάζουν τη λειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου αλλά με διατήρηση της μετρικής γραμμής, δηλαδή χωρίς αναβάθμιση της γραμμής σε κανονικού εύρους, με πλάτος 1,44 μέτρα όπως και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στο τμήμα Πάτρα – Πύργος είχαν, επίσης, παραδοθεί οριστικές μελέτες για αλλαγές σε κάποια σημεία του δικτύου. Το έργο ανατέθηκε, αλλά η εργολαβία έμεινε στη μέση, χωρίς να υπάρξει εκ νέου δημοπράτηση.

Οριστικές μελέτες υπάρχουν και για την περίφημη σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και συγκεκριμένα για το τμήμα Σ.Σ. Δρεπάνου έως Σ.Σ. Αγ. Διονυσίου, αλλά τα έργα δεν υλοποιήθηκαν λόγω της γνωστής εμπλοκής με τη δημοτική αρχή της Πάτρας που επιθυμεί να υπάρξει υπόγεια διέλευση του δικτύου.

Για το ίδιο τμήμα έχουν πραγματοποιηθεί και πλήθος άλλες μελέτες που έχουν μείνει στα συρτάρια μέχρι να οριστικοποιηθεί η λύση για τη διέλευση του δικτύου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται μελέτες για σύνδεση με ΒΙΠΕ Πατρών, με αεροδρόμιο Αράξου, κ.α.

Σε άλλες περιπτώσεις, οι μελέτες ξεκίνησαν από την ΕΡΓΟΣΕ αλλά με εντολή ΟΣΕ σταμάτησαν σε κάποιο στάδιο.

Για παράδειγμα, για την επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί – Λαύριο, προχώρησαν δύο στάδια μελετών, αλλά η διαδικασία σταμάτησε στην προετοιμασία των μελετών της τελευταίας φάσης επειδή υπήρξε η γνωστή συμφωνία για υλοποίηση των μελετών από την Αττική Οδό.

Για τον ίδιο λόγο υπήρξε διακοπή και στις μελέτες για την επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Σταυρός – Ραφήνα. Για το τμήμα Πύργος – Κυπαρισία – Καλαμάτα έγινε μόνο η πρώτη φάση μελετών, ενώ οι υπόλοιποι διαγωνισμοί δεν προχώρησαν.

Στο συρτάρι έχει μείνει και η μελέτη για τις τέσσερις ανισόπεδες διαβάσεις μεταξύ Αθηνών και Οινόης (Πάρνηθας, Δεκελείας, Οίου, Αχαρνών). Την ίδια τύχη είχαν και οι μελέτες για τέσσερις άνω διαβάσεις στην Λάρισα.

Φώτης Κόλλιας (euro2day.gr)