«Είμαστε απορροφημένοι ως πολιτικό σύστημα από τις πλειοδοσίες για το ποιος θα φέρει τις μεγαλύτερες φοροαπαλλαγές – εντελώς τυχαία και ως εκ θαύματος, συνήθως πριν από κάποιες γιορτές ή εκλογικές αναμετρήσεις· φοροαπαλλαγές που θα ‘’πουληθούν’’ από τα εκάστοτε φιλοκυβερνητικά δελτία ειδήσεων των 20:00», είπε η βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής ν. Λάρισας, Ευαγγελία Λιακούλη, κατά τη συζήτηση του φορολογικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών, συμπληρώνοντας πως «με αυτόν τον τρόπο το πολιτικό σύστημα  ‘’χαϊδεύει τα αυτιά’’ των πολιτών/«πελατών».

Η βουλευτής επέμεινε στο γεγονός, ωστόσο, πως όσο η Πολιτεία εξακολουθεί να νομοθετεί φορολογικά με τη λογική του day-by-day, ανεξαρτήτως δημοσιονομικής κατάστασης, η χώρα δεν πρόκειται να βγει από τον φαύλο κύκλο των μόνιμων δανεικών και της χαμηλής επενδυτικής δραστηριότητας.

Στη συνέχεια στηλίτευσε το επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβέρνησης με τις υποτιθέμενες φοροελαφρύνσεις του νομοσχεδίου σε σχέση με τα φυσικά πρόσωπα, οι οποίες αν συνδυαστούν με την κατακόρυφη αύξηση της φορολογίας, ύψους 1,1 δις ευρώ, που προβλέπει ο Προϋπολογισμός του 2020, αποδεικνύουν πως η κυβέρνηση «με το ένα χέρι παίρνει και με το άλλο χέρι δίνει», «δίνοντας ένα ‘’χριστουγεννιάτικο δωράκι’’, ενόψει εορτών, το οποίο θα ξαναπάρει πίσω, μέσα στη διάρκεια του επόμενου έτους».

Εκτεταμένη αναφορά, μεταξύ άλλων, έκανε η Λαρισαία βουλευτής και στην φορολογία των αγροτών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Γιατί παρεμπιπτόντως, οι αγρότες, για τα λίγο – πολύ δίκαια αιτήματά τους στήνουν ξανά μπλόκα, στις εθνικές οδούς, αρχής γενόμενης από το νομό μου, τη Λάρισα και της ιδιαίτερης πατρίδας μου του Πλατύκαμπου. Και πως να μην είναι στα μπλόκα, από τη στιγμή που το αγροτικό εισόδημα μειώνεται συνεχώς, το κόστος παραγωγής συνεχώς αυξάνει, τα προϊόντα τους πωλούνται σε εξευτελιστικές τιμές και τέλος ζητούν εντελώς δικαιολογημένα αφορολόγητο πετρέλαιο, όπως βέβαια ο ίδιος ο Πρωθυπουργός τους είχε υποσχεθεί προεκλογικά… Μια ρύθμιση, που ωστόσο δεν βλέπουμε πουθενά στο υποτιθέμενα «φιλόδοξο» φορολογικό σας νομοσχέδιο».

Καταλήγοντας η Λαρισαία πολιτικός τόνισε πως το συζητούμενο φορολογικό νομοσχέδιο απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί μεταρρυθμιστικό, αναπτυξιακό ή να αποτελέσει μια ολοκληρωμένη φορολογική πρόταση, «από την στιγμή που με ατάκτως ερριμμένα, φορολογικά «φτιασιδώματα», δίχως συνοχή, δίχως στρατηγική σκέψη, η ελληνική οικονομία δεν μπορεί να κάνει το μεγάλο άλμα εμπρός, προκειμένου να βγει από τη μόνιμη καχεξία, στην οποία τείνουμε να συνηθίσουμε τα τελευταία δέκα χρόνια και να πιστέψουμε πως μόνο αυτή μας αξίζει… Ίσως βέβαια αυτό να εννοείτε με την λέξη «κανονικότητα» κύριοι της Κυβέρνησης. Μια «κανονικότητα», απολύτως δική σας, που ωστόσο περνάει πολύ κάτω από τον πήχη των όσων εμείς, το Κίνημα Αλλαγής ορίζουμε ως Κανονική Οικονομία, Κανονική Ζωή και Κανονική Χώρα» συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.

Ακολουθεί η πλήρης τοποθέτηση της Ευαγγελίας Λιακούλη: 

https://youtu.be/HG5aXuhX-Bk

Τα κόμματα εναλλάσσονται στην εξουσία.

Οι ευχές για Ανάπτυξη μετά την εναλλαγή κάθε καινούριας κυβέρνησης παραμένουν λίγο πολύ ευχές.

Και οι νουθεσίες από οικονομικούς αναλυτές – διεθνείς και μη – παραμένουν οι ίδιες, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Νουθεσίες αναλυτών και διεθνών οικονομικών οργανισμών που καταλήγουν, πάντοτε, στο ίδιο motto:

«Σταθεροποιήστε το φορολογικό σας σύστημα».

«Μην φέρνετε εμπρός σε απρόοπτα, όλους όσοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν στη χώρας σας».

«Η συχνή αλλαγή φορολογικών ρυθμίσεων αποτελεί σημάδι ανασφάλειας, και οι αγορές, οι επενδυτές απεχθάνονται την ανασφάλεια», τονίζουν…

Εμείς όμως είμαστε απορροφημένοι στο μικρόκοσμό μας.

Τίποτα από όλα αυτά, ως συνήθως, δε μας αγγίζει…

Είμαστε απορροφημένοι από τις πλειοδοσίες για το ποιος θα φέρει τις μεγαλύτερες φοροαπαλλαγές – εντελώς τυχαία και ως εκ θαύματος, συνήθως πριν από κάποιες γιορτές ή εκλογικές αναμετρήσεις· φοροαπαλλαγές που θα «πουληθούν» από τα εκάστοτε φιλοκυβερνητικά δελτία ειδήσεων των 20:00.

Φορολογικές πλειοδοσίες προκειμένου να «χαϊδευτούν τα αυτιά» των πολιτών/«πελατών», προκειμένου να αποσπαστούν από τον ή από τους πολιτικούς ανταγωνιστές, ανεξαρτήτως κατάστασης της οικονομίας, ανεξαρτήτως δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας.

Για αυτό και συνηθίζουμε ως Πολιτεία να νομοθετούμε φορολογικά με τη λογική day-by-day, με τη λογική «τη βγάλαμε και σήμερα», με τη λογική «τη βγάλαμε και φέτος».

Για αυτό και έχουμε ως Πολιτεία από τη Μεταπολίτευση έως σήμερα, πολύ πιο πάνω από 250 φορολογικούς νόμους – έχω χάσει το μέτρημα - και διάσπαρτες φορολογικές διατάξεις σε άσχετα νομοσχέδια, την ίδια στιγμή που στα περίπου 250 χρόνια που υφίσταται η αμερικανική δημοκρατία, οι εκεί συνάδελφοί μας έχουν θεσμοθετήσει μόλις 10 αλλαγές του φορολογικού τους πλαισίου.

Για αυτό οι ΗΠΑ βρίσκονται στην 3η θέση προσέλκυσης ξένων επενδύσεων διεθνώς, ενώ η Ελλάδα στην 79η.

Προς επίρρωσιν των όσων λέω, εσείς, μόλις σε 5 μήνες κυβερνητικές θητείας, φέρατε 2 αμιγώς φορολογικά νομοσχέδια.

Ένα «μίνι φορολογικό» τον «πανηγυρικό» πρώτο μήνα της διακυβέρνησής σας, για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, θέλοντας να σηματοδοτήσετε έστω και συμβολικά την επαναφορά της χώρας σε μια «κανονικότητα», η οποία προς το παρόν περιορίζεται στις ομιλίες σας, τις δηλώσεις σας και τα δελτία τύπου σας, και ένα φορολογικό νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα.

Θα πρέπει, όμως, να έχουμε πάντοτε κατά νου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πως η ασταθής φορολογική νομοθεσία, η δαιδαλώδης πολυνομία και η συνεπακόλουθη γραφειοκρατία, δεν βοηθούν τον εθνικό στόχο.

Οι καλές προθέσεις και μόνο, δεν πρόκειται να μας βγάλουν από τον φαύλο κύκλο των μόνιμων δανεικών, της χαμηλής επενδυτικής δραστηριότητας, - δεν θα μας βγάλουν από το μόνιμο φιγουράρισμα της ελληνικής οικονομίας στις τελευταίες θέσεις από τις σχετικές λίστες οικονομικής ευρωστίας και προσέλκυσης επενδύσεων.

Ας περάσουμε στο νομοσχέδιο τώρα, το οποίο παρά τα όποια, σημειακά, θετικά στοιχεία του, συμβάλλει και αυτό σε ένα βαθμό, σε όλα όσα αναφερόμουν προηγουμένως. 

Ας ξεκινήσουμε, όμως, με κάτι θετικό.

Σωστά παρέχετε φορολογικές ελαφρύνσεις σε φυσικά πρόσωπα, με εισοδήματα έως και 10.000 ευρώ, ενώ παράλληλα μειώνετε τον κατώτερο συντελεστή από 22% σε 9%.

Το αποτέλεσμα που προκύπτει για εισόδημα 9.000€ είναι ετήσια ελάφρυνση  47€.

Εν συνεχεία, για εισοδήματα 10.000€ προκύπτει ελάφρυνση 177€, ενώ για εισοδήματα μεγαλύτερα των 12.000€ μέχρι και τα 20.000€, η ελάφρυνση για το μισθωτό με ένα παιδί απομειώνεται και μηδενίζεται, με την κατάσταση να γίνεται λίγο καλύτερη για μισθωτό με δύο παιδιά.

«Καλά είναι», θα μου πείτε…

«Βρισκόμαστε ακόμη στους πρώτους μήνες της ‘’κανονικότητας’’ σας», θα μου πείτε.

Ή όπως συνάγουμε και από την σκέψη του, σεβαστού κατά τα άλλα, κ. Υπουργού Οικονομικών, από εκεί και πάνω «ξεκινάει η μεγαλοαστική τάξη», από την στιγμή που ο ίδιος θεωρεί πως το κατώτερο όριο της μεσαίας τάξης ορίζεται από ετήσιο εισόδημα της τάξης των 6.000 ευρώ (!)…

Ωστόσο, συμβαίνει το εν λόγω φορολογικό νομοσχέδιο να μην έρχεται μόνο του.

Συμβαίνει να έχει συζητηθεί αυτές τις ημέρες στις Επιτροπές και ο Προϋπολογισμός του 2020, οπότε γνωρίζουμε πως, από την στιγμή που η Κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα ακόμη σε ευρωπαϊκό επίπεδο – σε επίπεδο εταίρων και θεσμών - για τη μείωση των υπερπλεονασμάτων της τάξης του 3,5% που ισοδυναμεί με 7 δις ευρώ, οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών – όχι μόνο θα παραμείνουν ως έχουν – αλλά θα αυξηθούν κατά 979 εκατ. ευρώ και ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 264 εκατ. ευρώ…

Ένα δις ευρώ και πάνω, λοιπόν, περισσότεροι φόροι στον Προϋπολογισμό τον οποίο μας φέρατε και κάποιες πενιχρές μειώσεις στο φορολογικό νομοσχέδιο, που τώρα συζητούμε.

Δίνουμε ένα «χριστουγεννιάτικο δωράκι», λοιπόν ενόψει εορτών, το οποίο θα ξαναπάρουμε πίσω, μέσα στη διάρκεια του επόμενου έτους.

Εντάξει!

Έχουμε συνηθίσει αυτές τις τακτικές.

Με το ένα χέρι παίρνετε και με το άλλο δίνετε, ή η λογική του «μαστίγιου και καρότου».

Και για να είμαι ειλικρινής, δεν βλέπω επί των ημερών σας κάποια τεράστια διαφορά από την εποχή ΣΥ.ΡΙΖ.Α., ο οποίος προκειμένου να επιτύχει τα πανύψηλα πλεονάσματα που του ζητούσαν, προκειμένου να επιτύχει τους γνωστούς δυσβάσταχτους οικονομικούς στόχους, ως μονόδρομο πάντοτε  επέλεγε τη φοροεπιδρομή στα χαμηλά και μεσαία οικονομικά στρώματα.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πενιχρή μείωση της προκαταβολής φόρου, ένα μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που του κόστισε σημαντικά – και δικαίως του κόστισε - στις τελευταίες εκλογές. 

Από 100%, λοιπόν, η προκαταβολή φόρου μειώνεται «κατόπιν δικών σας ενεργειών» κατά 5% και πηγαίνει στο 95% (!)…

Δεν θα σχολιάσω κάτι.

Ας βγάλουν τα συμπεράσματά τους οι φορολογούμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες που μας ακούν…

Συνεχίζω με σημειακές παρατηρήσεις, λόγω έλλειψης χρόνου.

Σε ό,τι αφορά τους αγρότες.

Είναι απαραίτητη η αναπροσαρμογή στα πραγματικά δεδομένα της διάταξης που αφορά σε ζημιές των αγροτών κατά την άσκηση αγροτικής δραστηριότητας.   

Θα πρέπει να μπορεί να συμψηφιστεί η ζημία με κέρδη από λοιπές επιχειρηματικές δραστηριότητες,                    τόσο εντός του ίδιου φορολογικού έτους, όσο και στα επόμενα, από τη στιγμή που                                                        η αγροτική δραστηριότητα στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος θεωρείται εισόδημα από  επιχειρηματική δραστηριότητα.

Γιατί σήμερα, αυτό που ισχύει είναι ότι η ζημία από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα δύναται να συμψηφιστεί μόνο με κέρδη από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα.

Ενσκήψτε στα προβλήματα των αγροτών.

Ενσκήψτε στα προβλήματα της πρωτογενούς παραγωγής.

Είναι ένας καίριος τομέας, που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά ώστε να βγει η χώρα από τον φαύλο κύκλο, που περιέγραφα νωρίτερα.

Γιατί παρεμπιπτόντως, οι αγρότες, για τα λίγο – πολύ δίκαια αιτήματά τους στήνουν ξανά μπλόκα, στις εθνικές οδούς, αρχής γενόμενης από το νομό μου, τη Λάρισα.  

Και πως να μην είναι στα μπλόκα, από τη στιγμή που το αγροτικό εισόδημα μειώνεται συνεχώς, το κόστος παραγωγής συνεχώς αυξάνει, τα προϊόντα τους πωλούνται σε εξευτελιστικές τιμές – ορίστε πεδίο δόξης λαμπρό: να ελεγχθεί η αλυσίδα από την παραγωγή μέχρι το ράφι του σούπερ μάρκετ – και τέλος ζητούν δικαιολογημένα αφορολόγητο πετρέλαιο, όπως βέβαια ο ίδιος ο Πρωθυπουργός τους είχε υποσχεθεί…

Μια ρύθμιση, που δεν βλέπουμε πουθενά στο υποτιθέμενα «φιλόδοξο» φορολογικό σας νομοσχέδιο.

Μια ρύθμιση που αν είχατε επεξεργαστεί, όπως υποσχόσασταν προεκλογικά στους ανθρώπους αυτούς, προφανώς και θα μας έβρισκε σύμφωνους.

Την ίδια στιγμή που βεβαίως στον προϋπολογισμό του 2020 προβλέπεται πάνω από 600 εκ. € επιστροφή ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου – και καλώς προβλέπεται - σε εφοπλιστές, βιομηχάνους, κλινικές, ξενοδόχους και αεροπορικές εταιρείες

Παρέχετε διευκολύνσεις στον δευτερογενή και τον τριτογενή τομέα, εξαιρείτε όμως τον πρωτογενή.

Η Ν.Δ. προεκλογικά, έλεγε συνεχώς πως όταν πάρει την κυβέρνηση θα δώσει ιδιαίτερα κίνητρα στους αγρότες για να συνεταιριστούν. 

Είναι γεγονός ότι πολλές αιτίες οδήγησαν τους αγρότες της χώρας μας στο να απέχουν από τις συλλογικές μορφές δράσης. Ιδιαίτερα όμως δε με τις τελευταίες αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης που συνέδεσε τα ασφαλιστικά με το εισόδημα, αύξησε τη φορολογία κλπ. οι αγρότες επέλεξαν να είναι μακριά από συνεταιριστικές οργανώσεις, για να αποφύγουν την τιμολόγηση των προϊόντων που παράγουν και πωλούν. Οι συνεταιριστικές οργανώσεις δυστυχώς ή ευτυχώς δεν μπορούν να εμπορευτούν προϊόν χωρίς τιμολόγηση. 

Στην παραπάνω λογική λοιπόν η Ν.Δ. έλεγε ότι θα θεσμοθετήσει φορολογικά και άλλα μέτρα, ώστε να έχουν κίνητρα οι αγρότες για να συνεταιριστούν.

Στο παρόν νομοσχέδιο, το κίνητρο που λέει η κυβέρνηση για τους συνεταιρισμένους αγρότες είναι στην παράγραφο 2 του Άρθρου 2ο 

Σ΄ αυτό το άρθρο λοιπόν αναφέρεται:

Τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί φορολογούνται με συντελεστή 10% 

Το μέτρο αυτό δεν δίνει κανένα κίνητρο στον αγρότη να συνεταιριστεί, αφού για το τιμολόγιο πώλησης των προϊόντων του στο συνεταιρισμό, αυτός θα φορολογηθεί κανονικά και εάν ο συνεταιρισμός έχει κέρδη και τα διανείμει στα μέλη του, τότε αυτά θα φορολογηθούν κατά 10% και το κάθε μέλος που θα πάρει το μέρισμα θα ξαναφορολογηθεί. 

Εάν αυτό θεωρείται κίνητρο, τότε εγώ μάλλον έχω πρόβλημα. 

Προτείνω λοιπόν, εάν θέλουμε να δώσουμε κίνητρο στον Έλληνα Αγρότη να συνεταιριστεί, να γίνει ο φορολογικός συντελεστής στον αγρότη που πουλά τα προϊόντα του στο συνεταιρισμό και είναι μέλος 10% και μόνο για τα προϊόντα που διακινεί μέσα από το συνεταιρισμό. 

Με το μέτρο αυτό οι αγρότες θα έχουν σοβαρό κίνητρο να συνεταιριστούν, η μαύρη διακίνηση θα περιοριστεί και τα δημόσια ταμεία θα έχουν όφελος από τη μείωση της μαύρης εμπορίας.   

«Μετά την απομάκρυνση από το εκλογικό ταμείο», ουδέν λάθος αναγνωρίζεται, μοιάζει να λέτε στους αγρότες.

Δεν αξίζει όμως αυτήν τη συμπεριφορά ο Έλληνας αγρότης.

Δεν αξίζει να τον θυμάστε μόνο προεκλογικά.

Κλείνοντας, θα αναφερθώ και σε μια ακόμη αστοχία του νομοσχεδίου, συγκεκριμένα, στο άρθρ. 43, για την «Τροποποίηση του πρώτου άρθρου του ν. 4152/2013 για την αύξηση των δόσεων της πάγιας ρύθμισης».

Στο εδάφιο 7 αναφέρεται πως «εξαιρούνται και δεν υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος οφειλές που έχουν ήδη υπαχθεί σε οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση, η οποία κατά την 1.11.2019 ήταν σε ισχύ.»

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ένας οφειλέτης που είχε υπαχθεί π.χ. στη ρύθμιση του Ν.4321/2015 – ρύθμιση οφειλών έως 100 δόσεις – και την είχε απωλέσει πριν την παραπάνω ημερομηνία θα έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί στη νέα ρύθμιση κάνοντας χρήση όλων των ευεργετικών διατάξεων της όπως:

·        μείωση επιτοκίου,

·         επιστροφή του 25% των τόκων σε περίπτωση συνέπειας μετά την ολοκλήρωση της ρύθμισης,

·        δυνατότητα επανάκτησης της ρύθμισης σε περίπτωση απώλειας.

Αντιθέτως, περιπτώσεις πλήρους τήρησης της ρύθμισης του Ν.4321/2015 αποκλείονταν από οποιοδήποτε ευεργέτημα της νέας ρύθμισης.

Θεωρώντας ότι συγκεκριμένες περιπτώσεις έχουν διαφύγει της προσοχής σας κ. Υπουργέ, προτείνουμε να δώσετε τη δυνατότητα σε οφειλέτες που τηρούν προηγούμενες ρυθμίσεις, να υπαχθούν στη νέα πάγια ρύθμιση που περιγράφεται στο Σχέδιο Νόμου, ώστε να κάνουν χρήση των ευεργετικών διατάξεων (χαμηλότερο επιτόκιο και νέος υπολογισμός των προσαυξήσεων, κλπ.) τουλάχιστον για το υπόλοιπο των δόσεων της ρύθμισης που έχουν σε ισχύ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Το συζητούμενο φορολογικό νομοσχέδιο απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί μεταρρυθμιστικό, απέχει από το να χαρακτηριστεί αναπτυξιακό, απέχει από το να χαρακτηριστεί μια ολοκληρωμένη φορολογική πρόταση, ένας ολοκληρωμένος φορολογικός σχεδιασμός.

Με φορολογικά «φτιασιδώματα», ατάκτως ερριμμένα, δίχως συνοχή, δίχως στρατηγική σκέψη, η ελληνική οικονομία δεν μπορεί να κάνει το μεγάλο άλμα εμπρός, προκειμένου να βγει από τη μόνιμη καχεξία, μια καχεξία που τείνουμε να συνηθίσουμε τα τελευταία δέκα χρόνια και να πιστέψουμε πως μόνο αυτή μας αξίζει.

Ίσως βέβαια αυτό να εννοείτε με την λέξη «κανονικότητα».

Μια «κανονικότητα», απολύτως δική σας, που ωστόσο περνάει πολύ κάτω από τον πήχη των όσων εμείς, το Κίνημα Αλλαγής ορίζουμε Κανονική Οικονομία ως Κανονική Ζωή και Κανονική χώρα.

Ευχαριστώ.